956 Tita en haar muurtje

Als mens laat je anderen tot op een bepaald punt toe. Ik heb het in dit geval niet over een fysieke afstand, hoewel ook een klein beetje, maar vooral over een mentale en emotionele afstand.

Ik heb een zwaar gepantserde muur rondom mij gebouwd. Zo één waarbij je heel straf moet zijn om er doorheen te geraken. Dat komt door het verleden, door dingen die gebeurd zijn, door dingen die ik gedaan heb en waar ik mij voor schaam. Ik sluit mij dan ook af voor mensen. Ik laat mensen niet te dicht bij mijn gevoelens komen. Ik durf me niet kwetsbaar opstellen. Ik ben bang om veroordeeld te worden.

De laatste tijd probeert er iemand door mijn muur te breken. Door telkens een klein kiezeltje weg te nemen. Misschien zelfs eerder maar een stukje gruis. Door te zeggen dat ik dingen mag zeggen. En als ik achter mijn computerscherm zit dan durf ik al eens iets meer van mezelf te laten zien. Van mijn angsten. Maar in het echte leven vind ik het verdomd moeilijk. En toch weet ik ergens dat het kan en dat het mij veel gelukkiger zou maken als ik me af en toe wat kwetsbaarder zou opstellen.

9 thoughts on “956 Tita en haar muurtje

  1. Dat is mooi dat iemand de moeite neem om je muur kiezel voor kiezel af te breken… Laat het gebeuren, maar op jouw tempo.
    Ben ook wel benieuwd naar waarom je precies zo bang bent. Hoewel ik zelf ook zo’n muur om me heen heb, hoor.

  2. Fijn dat er iemand voor je is de je muur wilt helpen afbreken. Ik ben er ook wel zeker van dat het leven veel mooier is zonder. Maar dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, besef ik ook maar al te goed.

  3. Ge weet wat ze zeggen he; als ge uwe paraplu open doet tegen de regen, houdt ge ook de zon tegen. We zullen allemaal nog gekwetst worden, hoe goed we ons ook denken in te dekken, en we zullen daar allemaal ook wel weer over graken. In tussentijd kunnen we maar beter leven.

Geef een reactie

