967 Tita en de Verbeelding challenge

Ik had mij nog zo voorgenomen om aan deze challenge eens niet mee te doen. Want ik lees liever de boeken waar ik zin in heb. Maar toen zag ik plots op verschillende blogs die challenge passeren en toen begon het heel erg te kriebelen. En toen kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk ook al een paar dingen kan afvinken. En dat zorgde voor nog wat meer gekriebel. Dus allé kom, ik waag mij er ook aan. De boeken die ik al mag afvinken heb ik in het rood gezet, de boeken waarbij een tip welkom is in het groen.

1) een boek van 500 pagina’s of meer:
Waarschijnlijk wordt dat “De waarheid over de zaak Harry Quebert” van Joël Dickens. Die ligt hier namelijk te lonken in de kast.

2) een boek gepubliceerd in je geboortejaar:
Mijn geboortejaar is 1983. In onze bibliotheek hebben ze maar een paar boeken van dat jaar blijkbaar. Ofwel werkt hun opzoeksysteem niet zo goed. Maar daardoor ziet het er naar uit dat het een jeugdboek zal worden: “De vleugels van Wouter Pannekoek” van Anke De Vries.

3) een non-fictie boek:
Ik ben momenteel bezig in “Van oerknal tot nu” van Christopher Lloyd. Voorlopig ben ik er wel nog even zoet mee.

4) een fantasy boek:
Waarschijnlijk komt Harry Potter dan nog eens op mijn leesplanning terecht. Ik heb nog steeds niet al die boeken gelezen.

5) een sci-fi boek:
Heeft er iemand een tip? Ik lees dat eigenlijk nooit. Ik vond wel een boek op de website van de bibliotheek (“Free to fall: wat als een app jouw leven bepaalt?” van Lauren Miller), maar ik weet niet of het me zo aanspreekt.

6) een graphic novel:
Ik heb er de voorbije week 2 mee gebracht van de bibliotheek, dus het ziet er naar uit dat ik dat puntje snel ga kunnen schrappen. Ik weet trouwens ook niet of het echt iets voor mij is.

7) een thriller boek:
Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar dit komt zeker en vast in orde. Af en toe lees ik graag een goede thriller als tussendoortje.

8) een roman of chicklit:
Ik las eigenlijk al 2 chicklits. “Volgende keer bij ons” van Marian Mudder vond ik niet zo geweldig maar van “Alles is zoals het zou moeten zijn” van Daphne Deckers heb ik wel erg genoten.

9) een boek dat gericht is op kinderen onder de 12 jaar:
Ik las “Madieke van het rode huis” van Astrid Lindgren.

10) een boek gebaseerd op ware feiten:
Ook hier las ik er al 2 van. Allereerst las ik “Oranje is het nieuwe zwart” van Piper Kerman en daarna ook nog “12 jaar slaaf” van Solomon Northup.

11) een historische roman:
Een genre dat ik graag lees, dus ik denk dat ik vanzelf in de loop van het jaar wel iets ga tegenkomen dat hier voor geschikt is.

12) een boek met prentjes:
Een verhaaltje voorlezen zal dus volstaan. Als babysit komt dit waarschijnlijk vanzelf in orde. 😉

13) een boek dat een prijs heeft gewonnen:
Ik las net “Dit zijn de namen” van Tommy Wieringa uit. Dat boek heeft zowel de Gouden Uil als de Libris Literatuurprijs gewonnen. Maar eerlijk gezegd vond ik het geen topper.

14) een boek dat iemand je heeft aangeraden:
Eén van mijn Secret Santa’s raadde mij “The Happiness Project” van Gretchen Rubin aan. Dat wil ik dus zeker eens lezen binnenkort.

15) een boek dat voor 1900 werd gepubliceerd:
Ik wil al zo lang “Jane Eyre” nog eens lezen. En dat boek ligt dus gewoonweg in mijn eigen kast. Alleen wordt het wel nog een zoektocht om het te vinden.

16) een reeks (mag een reeks zijn die je al begonnen bent):
Ik weet niet zo direct een reeks om aan te beginnen, maar ik heb wel al een paar boeken van Harry Potter uit en weet na jaren nog altijd niet hoe het met hem afloopt. Dus misschien moet ik daar dit jaar eens werk van maken.

17) een boek waar je gek van was als kind:
Ik wil al heel lang “De hut van Oom Tom” van Harriet Beecher-Stowe herlezen. Ik heb dat als jong meisje waarschijnlijk wel een keer of 5 gelezen omdat ik het zo mooi vond. Dat boek ligt hier trouwens ook in de kast.

18) een boek dat je ooit begonnen bent maar nooit hebt uitgelezen:
Meestal heb ik zo’n boek met een reden niet uitgelezen. Ik lap dit puntje dan eerlijk gezegd ook maar gewoon aan mijn laars. 😉

19) een boek met een 65+ hoofdpersonage:
Iemand die me een boek kan aanraden?

20) een boek dat je kan uitlezen op 1 dag:
Ik las “Volgende keer bij ons” van Marian Mudder uit op 1 februari.

21) een boek dat verfilmd werd:
Ik las “12 jaar slaaf” van Solomon Northup. De film zag ik nog niet, maar ik zie die meestal ook wel liever pas na het lezen van het boek. Ik ben trouwens best benieuwd naar de film. Volgens mij zal die heel aangrijpend zijn.

22) een boek waar een televisiereeks op werd gebaseerd:
“Oranje is het nieuwe zwart” van Piper Kerman.

23) een boek dat al zeer lang op je te lezen lijst staat:
Vermits mijn te lezen lijst heel lang is staan daar al ongelooflijk veel boeken enorm lang op. Ongetwijfeld passeert er dan toch eens eentje door mijn handen in de loop van het jaar.

24) een boek dat zich afspeelt in Azië:
Iemand een goede tip?

25) een boek dat zich afspeelt in Afrika:
Ook hiervoor is een tip welkom.

26) een boek dat zich afspeelt in Latijns-Amerika:
Ik denk dat ik voor een voorspelbare ga gaan: Allende.

27) een boek dat zich afspeelt in Oceanië:
Ik lees af en toe wel eens graag een boek van Tamara McKinley dus dit komt ook wel in orde.

28) een boek in een andere taal dan je anders leest:
Ik lees altijd in het Nederlands, maar ik beloof plechtig om minstens 1 boek in het Engels te lezen dit jaar.

29) een bundel kortverhalen:
Ik ben al een paar jaar bezig in “Alle verhalen” van Roald Dahl. Ik maak mezelf niet de illusie dat ik hem dit jaar ga uitlezen, maar ik wil er wel een eind verder in geraken.

30) een poëzie bundel:
Hier wil ik ook wel een tip voor. Anders wordt het misschien wel een boek van Toon Tellegen. Die zijn verhaaltjes vind ik ook heel poëtisch.

 

Ik heb nog geen idee wanneer ik hier een update van ga schrijven op mijn blog. Elke maand lijkt me nogal overdreven. Maar als ik het niet af en toe doe, vergeet ik waarschijnlijk weer de hele lijst. Ik denk er nog over na.

 

 

7 thoughts on “967 Tita en de Verbeelding challenge

  1. De 100jarige man die uit het venster klom en verdween-Jonas Jonasson
    Een mooi boek dat zich in Azie afspeelt is Shantaram van Gregory David Roberts

  2. Ik heb die lijst ook al te vaak zien passeren. Ja het kriebelt… en als ik dat zo lees hierboven kan ik er ook al een paar schrappen. Dus misschien. Heel misschien.
    19) de 100-jarige man die uit het raam klom en verdween? Bittere bloemen, van Jeroen Brouwers?
    2) Het verdriet van België is blijkbaar van 1983 (volgens mijn bib). Ook de GVR van Roald Dahl, De aanslag van Harry Mulisch, 1984 van George Orwell, Duet me valse noten van Bart Moeyaert, De wereld volgens Garp (maar wat een rotboek), en ik kan nog wel even doorgaan. (met dank aan de site van de bib)

  3. Sci fi tip: the host van stephenie meyer, vind dat zo een waanzinnig mooi verhaal. Ik heb hem als het goed is hier nog in hard copy liggen, als je wil kan hem jouw kant op sturen 🙂

  4. Ik heb de lijst ook al paar keer zien passeren en het kriebelt ook om mee te doen. Ik lees wel graag maar ik lees zeker nooit 30 boeken op een jaar, 10 misschien, plus dat ik alles ga moeten kopen want hier in Spanje is geen bibliotheek met veel nederlandstalige boeken 😀

  5. “De waarheid over de zaak Harry Quebert” staat hier ook op mijn verlanglijstje, maar ik twijfel of ik hem zou kopen of niet. ’t Is zo jammer dat ik er hier enkel zo’n pocketachtige versie van vind en ik heb liever mooiere boeken 🙂

    Qua boeken uit je geboortejaar, kan je misschien eens deze lijst bekijken? http://en.wikipedia.org/wiki/1983_in_literature

    “Verzamel de liefde” van Bart Moeyaert vind ik een supermooie gedichtenbundel. Verder is zeker ook Herman De Coninck een aanrader. Of een bundel van Toon Tellegen (al zijn zijn verhaaltjes inderdaad ook al poëtisch)?

Geef een reactie

