968 Tita en koken #boostyourpositivity

Opdracht 2 van #boostyourpositivity is een opdracht compleet uit mijn comfortzone. Want Tita en koken zijn niet echt een topmatch. Ik ben namelijk vooral goed in dingen laten overkoken, aanbranden en in paniek slaan van zodra ik 2 verschillende potten op het vuur heb staan. Ik ben ook bang van vuur en bang om mezelf te verbranden. Daar komt nog eens bij dat koken me nooit geïnteresseerd heeft. Ik ben niet creatief en alles moet vooruit gaan bij mij. Koken duurt meestal te lang. Als ik honger heb, wil ik liefst dat mijn eten binnen de 5 minuten op tafel staat. Ja, geduld is niet mijn grootste talent, vrees ik.

Maar ja, ooit zou het toch wel handig zijn als ik eens wat gekookt eten op tafel krijg. En liefst van al nog lekker ook. Dus de laatste tijd zoek ik regelmatig, zo ongeveer 1 keer per week, een gemakkelijk receptje en probeer ik dat uit. Ik mag zeggen dat er toch al een aantal lekkere dingen bij zaten. En dan ben ik best trots op mezelf. Maar niet alles was een succes, dus er is nog werk aan de winkel.

Dus als er iemand doodsimpele receptjes heeft? Mijn postbus is groot genoeg. 😉

7 thoughts on “968 Tita en koken #boostyourpositivity

  1. Hewel Tita, zou het niet geweldig zijn dat je nu toch thuis bent eens een kookcursus volgt, of gewoon thuis experimenteert met een kookboek. Want eten is echt iets waar we niet van tussen kunnen, we hebben elke dag eten nodig. En ik ben er zeker van, dat het beter zal lukken dan je denkt!

  2. Ik kook (tegenwoordig 😉 graag, maar desondanks heb ik ook wel mijn momenten waarop ik gewoon geen goesting of tijd heb 🙂 In dat geval komt dit altijd van pas:
    – curry’s: ik startte ooit met dit recept (http://destraffemadammen.be/recepten/kippenblokjes_kokos_curry.pdf), maar varieer daar ondertussen eindeloos op (kikkererwten ipv vlees; allerlei soorten groenten; verschillende soorten currypasta’s). Naargelang hoe je verhouding kokosmelk/currypasta is, kan je ook gaan van een hele pikante naar een hele zachte schotel. Gewoon nog wat rijst erbij maken en je hebt in een korte tijd en met een beperkte hoeveelheid werk lekker eten! Persoonlijk maak ik rijst het liefste in de oven met wat kruiden, maar als je kiest voor een zakje, is het risico van de tweede pot wel beperkter 🙂 Om het nog sneller te maken, kan je natuurlijk gaan voor voorgesneden groentes, maar budgetgewijs is dat natuurlijk een pak minder interessant.
    – pasta’s: duizend-en-een mogelijkheden. Deze link ontdekte ik recent en ik ga er zeker een aantal recepten van uitproberen: http://www.brit.co/one-pot-pasta-recipes/?utm_campaign=pinbutton_hover. Misschien voor jou ook wel handig aangezien je liever maar één pot op het vuur hebt staan?
    Een hele lekkere en “eens iets anders” schotel die je in één pot kan maken, is deze chili con carne met mango en pasta: http://amuse-rouge.blogspot.ch/2014/09/pasta-chili-con-carne-met-mango.html
    – soep: makkelijk, oneindig veel mogelijkheden in elk seizoen en handig in grote hoeveelheden te maken, zodat je kan invriezen voor drukkere momenten
    – ovenschotels: superlekker, maar persoonlijk vind ik dat dat zelden een echt “snelle” hap is; voor lasagne bolognaise moet je vb. al apart rode en witte saus maken en dan moet het nog een half uur in de oven. Idem met de verschillende hachis parmentier varianten, ik kan mij daar aan dood eten, maar je moet dan wel al (veggie) gehakt bakken en je groenten en puree apart klaarmaken, om het dan daarna nog in de oven te moeten zetten

Geef een reactie

