984 Tita en 50 books: Welk dierenboek is je altijd bijgebleven?

Vraag 12 van de 50 books vond ik een hele moeilijke. Dus ik geef er een beetje mijn eigen draai aan.

Welk dierenboek is je altijd bijgebleven?

Ik lees niet echt dierenboeken. Of ik kan me toch alleszins niet herinneren dat ik ooit al een boek las met een dier in de hoofdrol. Wel heb ik een boek over een giraffe ergens in mijn kast liggen. En ik ben er ooit ook al eens in begonnen maar er eigenlijk nog niet door geraakt. Ooit waag ik mij er nog eens aan.

Wat mij wel is bijgebleven is het verhaal van “Het lelijke eendje”. Het is één van de weinige verhaaltjes waarvan ik me kan herinneren dat mijn ouders die ons voorlazen. En ik herinner me vooral dat dat verhaaltje me heel erg raakte en dat ik zo meeleefde met dat arme eendje. Later herkende ik mezelf er een beetje in: als kind en puber ben ik best wel vaak gepest op school en dan voel je je enorm eenzaam. Maar het eendje werd een mooie zwaan en ik besef zelf ondertussen ook wel dat ik mij niet moet wegsteken en dat ik het waard ben.

Wie trouwens een mooi verhaal kent met een dier in de hoofdrol mag mij dat altijd laten weten.

4 thoughts on “984 Tita en 50 books: Welk dierenboek is je altijd bijgebleven?

  1. Floere Het Fluwijn van Ernest Claes is nog een fijn dierenboek. Animal Farm van George Orwell, De fantastische meneer Vos van Roald Dahl, …

Geef een reactie

