992 Tita en de opruim-modus

Lief is ordelijk, georganiseerd, heeft een laptop vol excel-documenten waar mijn mond van openvalt. Daar tegenover sta ik: Miss Chaos herself. Weliswaar doe ik regelmatig een poging om er iets aan te doen omdat ik me er zelf aan erger. Ik begin dan met lijstjes, maar speel die dan kwijt of hou het niet vol. En soms begin ik er zelfs gewoon niet aan: vormen die lijstjes zich vooral in mijn hoofd, maar gebeurt er niets mee.

Maar zo’n georganiseerd lief heeft blijkbaar toch wel een beetje een positieve invloed. Af en toe hebben we namelijk gesprekken over ooit samen te gaan wonen. En een feit is dat we dan al onze spullen samen in 1 appartement of huisje zullen moeten krijgen. En samen hebben we eigenlijk best veel. Hij heeft namelijk een mega-uitgebreide collectie cd’s en ik heb een verzameling boeken die steeds maar blijft uitbreiden. En dan zijn er ook nog een heleboel andere spulletjes. Bovendien zijn er al lange tijd dingen die ik op de computer wil verwerken, tijdschriften die ik wil lezen,…

Door die gesprekken werd ik weer eens gemotiveerd om iets aan de chaos te doen. Maar ik ken mezelf: ik heb een deadline nodig. En een echte. Dus ik sloot met Lief de deal dat de tijdschriften op mijn bureau binnen 2 weken gelezen moesten zijn. Ik slaagde er binnen de week in. Ondertussen besloot ik ook die stapel van wel 30 cm aan tijdschriften in mijn kast ook aan te pakken. Daarvoor legde ik mezelf op dat die stapel gelezen moet zijn tegen eind april.

Iets anders wat ik me voor april opleg is het “opruimrondje”. Ik neem mij al zo lang voor om dat in mijn dagelijkse routines in te voegen. Naar het schijnt moet je iets een volledige maand volhouden voor het een routine wordt. Daarom kleefde ik aan de binnenkant van mijn kleerkast 30 stukjes washi tape. Elk stukje staat voor 1 dag en dus 1 opruimrondje. Zo wil ik proberen om deze gewoonte in april toch echt in te lassen.

Elke week wil ik ook proberen om iets aan te pakken in huis. Een weekproject. Want ik merk dat korte termijn-projecten wel werken voor mij.
Week 1 (1 – 5 april): Dropbox sorteren
Week 2 (6 – 12 april): Mijn klein kastje met mini-lades uitsorteren en opruimen
Week 3 (13 – 19 april): Mezelf vrijaf geven omdat mijn ouders dan op vakantie zijn en Lief dan bij mij logeert.
Week 4 (20 – 27 april): Mijn partiturenboeken en losse partituren bekijken en een lijst maken met alle partituren die ik heb.
Week 5 (28 april – 30 april): Door al mijn kinderboeken gaan en bekijken welke ik wil houden en welke niet.

En nu ga ik dit lijstje aan de binnenkant van mijn kleerkast hangen zodat ik het elke morgen zie wanneer ik mijn kleren aantrek en er dus dagelijks aan herinnerd wordt. 😉

6 thoughts on “992 Tita en de opruim-modus

Geef een reactie

