1008 Tita en Bicycle Day

Wie hier al een tijdje leest, weet dat ik geen auto heb en dus veel fiets. Uit noodzaak. Maar eigenlijk ook uit overtuiging. Daarom een postje over de voordelen van fietsen.

1) Het milieu

Als je fietst gebruik je enkel je eigen energie. Niks gaan tanken en vuile uitlaatgassen.

 

2) Lage kosten

Je moet enkel een fiets aankopen en tweedehands vind je al een degelijke fiets vanaf 500 euro. Je moet niet regelmatig gaan tanken, betaalt geen dure autoverzekering, geen wegentaks,…

 

3) Conditie

Als je regelmatig fietst, onderhoud je je conditie. Ik ben zelf verder helemaal geen sportief iemand maar dankzij het fietsen heb ik toch een beetje een conditie.

 

4) Ontspanning

Fietsen is ontspannend. Ok, niet als je te laat vertrokken bent om op je werk te geraken. Maar op weg naar huis van je werk kan je wel een beetje uitwaaien. Je kan ook fietstochtjes gaan maken puur voor het plezier.

 

5) Sneller

Ja, een auto rijdt sneller. Toch ben ik met mijn fiets vaak even snel of sneller ter plaatse. Ik sta namelijk niet in die file en ik kan via een alternatieve, kortere route rijden die minder toegankelijk is voor auto’s. Vaak heb ik dan ook nog aangenamere weggetjes door het bos.

 

6) Boodschappen

Ik doe ook boodschappen met de fiets. Niet de wekelijkse boodschappen want die doet mijn moeder zo lang ik thuis woon, maar in mijn fietszakken krijg ik redelijk veel in. Je moet gewoon zien dat je ruime en degelijke fietszakken koopt en dan kan je heel wat meenemen. Als ik ooit een gezin heb overweeg ik serieus om een moderne bakfiets te kopen en daar zoveel mogelijk de boodschappen mee te doen. Hoewel ik moet bekennen dat ik dan waarschijnlijk wel voor een elektrische zou kiezen.

 

7) Korte afstanden

Voor korte afstanden neem ik altijd de fiets. Ik geloof er niet in dat je sneller heen en weer bent met de auto naar de bakker 500 meter verder en terug. Want met je auto moet je ook nog parkeerplaats zoeken.

 

8) Regen

Ja, als het regent zou ik stiekem ook wel eens een auto onder mijn gaat willen. Daar ben ik eerlijk in. Maar op zich valt die regen nog mee. Je kan je er redelijk tegen kleden. Mijn regenpak (broek + jas) zit standaard in mijn fietszakken. Alleen vind ik persoonlijk wel dat je er ietsje te hard in zweet, dus ik hoop altijd dat ik die regenbui eerder op weg naar huis (en dus de douche) heb, dan op weg naar een afspraak of het werk. Maar eigenlijk vind ik dat ik niet zo vaak door de regen fiets. Het is echt vaker droog weer dan nat.

En ja, nu kunnen jullie zeggen dat ik wel gemakkelijk praat zo zonder auto. En dat ik eens ik een auto heb wel anders zal praten. Dat kan. Maar op dit moment heb ik toch echt wel het voornemen om zo voort te doen.

Fietsen jullie veel? Waarom wel of niet?

7 thoughts on “1008 Tita en Bicycle Day

  1. Wel Lieve Tita, Ik kan je met enige trots vertellen dat ik gisteren terug voor het eerst op een fiets gestapt ben na zeker 3 tot vier jaar geleden en, ik ga het meer doen. Een beetje met de keer opbouwen en zien hoe het gaat!

  2. Wat ik met de fiets kan doen, doe ik daarmee, grotendeels om dezelfde redenen als jij aanhaalt.
    Dat van die conditie heb ik heel hard gemerkt toen ik naar univ ging: van heel veel recreatief fietsen (koersfiets, mountainbike) ging ik toen naar enkel nog mijn dagelijkse ritten naar het station. Toen ik op kot ging en die ook wegvielen, merkte ik hoe mijn (sowieso al verminderde) conditie, die tenminste nog onderhouden werd door dat beetje fietsen elke dag, ook helemaal verdween.
    Onze boodschappen doe ik ook met de fiets, meestal gewoon met zakken aan het stuur en op de bagagedrager. Wanneer we echt grote dingen nodig hebben (flessen drank, potgrond…), dan haak ik onze fietskar eraan en zo hebben wij daarvoor alleszins al geen auto meer nodig.
    Onze auto komt eigenlijk enkel maar uit de garage voor lange afstanden: voornamelijk daguitstappen naar de Alpen of onze ritten naar België.

  3. Ik ben ook helemaal pro fiets!!!
    Denk dat je een typfoutje maakte, 500 euro voor een tweedehands fiets is wel véél 🙂
    Als je ooit wel een auto hebt, dan ga je niet meer zoveel fietsen, geloof me…. Wij deden vroeger ook onze boodschappen (uit noodzaak) met de fiets, dat was telkens de berg af en nadien zwaarbeladen weer op, door weer en wind. Sinds we de auto hebben, doe ik door de week nog kleine boodschappen in ’t stad en sleur ik alles mee op de fiets (of nog erger: op de bus) en elke keer denk ik: jesus kind pakt toch gewoon den auto!!!! als ik daar gelijk een muilezel fiets. Eens je de luxe van een auto leert kennen, is het gedaan…. Hoewel ik weiger om voor kleine afstanden iets anders dan bus of fiets te nemen!
    Dat was beknopt samengevat wat ik over fietsen wou zeggen… ik zou niet meer zonder kunnen. En auto’s, eigenlijk zouden ze dat moeten verbieden voor afstanden onder let’s say 4 km.

    • Dat was geen typfout. Ik koop mijn fietsen altijd tweedehands in Nederland. Dat zijn dan nog heel degelijke fietsen, perfect in orde van hooguit 2 jaar oud. Bijna nieuw dus.
      Ik hoop dat ik aan de auto kan blijven weerstaan. 😉

      • Ah ok! Ik heb eigenlijk geen idee van fietsprijzen hoor, ik heb de mijne al sinds mijn plechtige communie 0:-) Ik kan momenteel nog goed aan de auto weerstaan omdat ik nog altijd keiveel schrik heb om te rijden, hehe. Beter voor de conditie!

Geef een reactie

