1052 Tita en World Productivity Day

Vandaag is het World Productivity Day en laat productief zijn nu eens iets zijn waar ik veel problemen mee heb.

De problemen? Me niet lang op 1 ding kunnen concentreren, heel snel afgeleid zijn en uitstelgedrag.

Concentreren: Ik heb het gevoel dat ik dat nooit echt geleerd heb. Mijn moeder verplichtte mij vroeger om uren te studeren, ook als ik geen huiswerk had, en dat had het compleet verkeerde effect. Ik studeerde gewoonweg niet meer op de duur. Het gevolg is dat ik nu dus echt moeite heb om dingen lange tijd vol te houden. En het is vrij extreem. Soms probeer ik er aan te werken met behulp van een keukenwekker of de timer op mijn smartphone en er zijn echt dagen dat ik me maar 10 minuten op iets kan concentreren. Op betere dagen lukt het me 25 minuten.

Snel afgeleid: Ik ben echt heel snel afgeleid. Ik zie een vogeltje voorbij vliegen, ik zie de kat door de tuin lopen, ik hoor een grasmaaier starten, ik hoor de ambulance passeren, ik kom een oude brief tegen die ik wil herlezen, ik moet plots aan een liedje denken, het internet staat aan, ik bedenk plots dat ik ook nog iets anders moet doen,… Sommige dingen kan ik goed blokkeren: zo zal ik op mijn smartphone enkel reageren op het geluidje van een sms of de beltoon, niet op alle meldingen van e-mails, facebookmeldingen, twitter,… Maar die andere dingen zijn dus echt rampzalig.

Uitstelgedrag: Dingen die ik niet graag doe, stel ik zo lang mogelijk uit. Ik merk ook dat ik beter presteer als er wat tijdsdruk is. Hoewel die tijdsdruk er ook niet altijd mag zijn, want dan krijg ik weer last van stress. Maar ik stel dus echt veel te veel uit en zou de dingen dus beter gewoon wat meer moeten plannen of zo.

 

Hoe pakken jullie dat aan?

 

6 thoughts on “1052 Tita en World Productivity Day

  1. Uitstelgedrag ken ik ook. Het enige wat helpt is door anderen een deadline opgelegd krijgen. Bijgevolg heb ik er op mijn werk geen moeite mee. Voor anderen iets tijdig afwerken lukt dus wel, voor mezelf is het een fiasco want wanneer ik mezelf een deadline opleg schuif ik die steeds vooruit en heeft het totaal geen effect.

  2. Echt geconcentreerd zijn houdt niemand echt heel erg lang vol hoor. Geloof dat een half uur echt de max is… Wij doen wel eens pomodoro’s op het werk. Doe maar eens op zoeken, is best een handige techniek 😀

  3. Ik vind het handig als mijn gsm op vliegtuigmodus staat en mijn emails uitstaan,……net zoals sociale media. En dan is het focus, thuis lukt met dat geweldig, op het werk minder omdat dat me minder boeit :-), ik weet het, erg 🙂 🙂

Geef een reactie

