1076 Tita en talen

Ik ben altijd een talenbeestje geweest. Al van in de lagere school vond ik dat leuk: lezen, schrijven, dictee, een opstel schrijven,… En toen gingen we Frans leren met hulp van “Bob et Bobette”. Dat vond ik ook geweldig.

In het middelbaar had ik eerst wat moeite met Engels. Achteraf bleek ik geen goede leerkracht te hebben. Maar die zomer gingen we op vakantie naar Tsjechië en was ik verplicht om Engels te spreken met de buurkindjes. Het was de enige manier om er mee te converseren en er mee te kunnen optrekken. Het schooljaar daarop dubbelde ik en bleek Engels plots mijn beste vak te zijn. En ik vond het opeens ook geweldig om meer en meer van liedjesteksten te verstaan.

Later kreeg ik ook nog Duits, weer van een minder goede leerkracht. Echt goed is mijn Duits dus nooit geworden, maar ik merkte wel dat ik het snel oppikte.

En zo ging dat altijd eigenlijk met talen. Ik pik dat snel op, heb daar aanleg voor. En dat geeft mij af en toe goesting om een nieuwe taal te leren. Helaas zijn mijn talen serieus verwaterd doordat ik ze nooit meer gebruik. Mijn Frans en Duits zijn erbarmelijk. Mijn Engels lukt redelijk. Mijn interesse voor Frans en Duits zijn ook niet zo groot. Maar na het middelbaar had ik toch wel graag Spaans geleerd. Ik vind dat zo’n mooie taal. Maar mijn grootste droom qua talen die ik wil leren is Zweeds. Geen verrassing waarschijnlijk. 🙂

Welke talen zouden jullie graag vlot kunnen praten/lezen/spreken?

12 thoughts on “1076 Tita en talen

  1. Ook spaans eigenlijk omdat dit toch een wereldtaal is. En ik merkte in Turkije dat ik het turks vlug oppikte, ik denk dat Turks vlot te leren valt. Hoewel ik niet echt inzie waarom ik turks zou moeten leren. Ik ben uiteraard wel heel blij dat ik vlot engels en Frans spreek. Hoewel mijn kinderen soms lachen met mijn engels, maar soit, ik trek overal mijne plan als ik op reis ben.

  2. Khmer (‘Cambodjaans’) om te kunnen praten met de kindjes van de school waar ik vrijwilligerswerk deed/doe. Ik kan al tot tien tellen en zeggen dat ik leerkracht ben en de kinderen krijgen wel Engelse les maar het zou leuk zijn om een écht gesprek te kunnen voeren. Italiaans vind ik dan weer prachtig klinken maar is dan weer niet zo nuttig om te leren.

  3. Frans, Engels en Spaans spreek ik vlot. Ik kan me redelijk behelpen in het Duits, Italiaans en Russisch. En ik heb een basiskennis Japans. Ik zou graag vlotter Duits willen spreken en in de toekomst zou ik ook opnieuw Russisch willen studeren, maar eerst wil ik nog mijn opleiding Spaans verder afmaken.

  4. Hoewel ik eigenlijk nog bezig ben met Spaans leren (ik trek mijn plan maar het kan/mag altijd nog wat vlotter), ben ik begonnen met Zweeds leren 🙂 Favoriete woorden tot dusver: rutschkana en skadespelare.

  5. Buiten mijn moedertaal kan ik vrij goed Engels, basis Duits (zelf een cursus gekocht en op het werk ’s nachts doorgenomen) en een ietsiepietsie Noords (ook op het werk geleerd).

  6. Leuke he, snel talen oppikken. Ik heb dat ook wel en kan daar echt van genieten, van zo op te gaan in een taal. Ik spreek vlot Engels, Frans en Duits, maar zou nu mijn Spaans willen aanpakken (ooit één jaar les gevolgd, maar dat is helemaal verwaterd). Ik ben ook bezig met Zwitsersduits, al is dat vooral begrijpen en niet echt zelf spreken.
    Italiaans lijkt mij ook wel leuk (en is hier ook nuttig als landstaal), daarnaast wil ik ooit Russisch (klinkt zo mooi) en Arabisch leren. Maar bon… we zien wel 🙂

  7. Ik ben écht slecht in talen en haak nogal snel af als het over zinsbouw gaat enzo. Maar ik ben wel altijd nieuwsgierig naar de zelfstandige naamwoorden en werkwoorden. Italiaans en Russische zou ik wel graag leren.

  8. Ik ben absoluut geen talent met talen al red ik mij meer dan prima in het engels. Ik zou zelf heel graag goed Frans spreken, heb het altijd een super mooie romantische taal gevonden

  9. Ik had ook een talenknobbel als tiener, maar eens ge niet meer bezig zijt met een taal, verwatert dat. Ik kon mijn plan trekken in het Spaans (twee jaar gedaan), kon vlot Frans en Duits, Engels daar lees ik nog heel veel in, en natuurlijk series en films (zonder ondertitels) dus dat hou ik wél bij.
    Wat houdt je tegen om terug wat talen op te pikken? Of om Zweeds te gaan leren? (buiten de financiële kant van de zaak)

Geef een reactie

