1079 Tita en ambitie

Laatst kwam ik op een sollicitatiegesprek en kreeg ik de alom bekende vraag waar ik over 10 jaar wou staan. Eerst en vooral vind ik dat een vraag die nergens op slaat. Op 10 jaar kan je leven enorm veranderen, je meningen en verwachtingen dus ook. Na 10 jaar kan je een heel ander mens zijn.

Ikzelf ging solliciteren bij een dienstenchequebedrijven: poetsen dus. Daarom vond ik de vraag helemaal moeilijk om te beantwoorden. Ik vraag me namelijk af hoe je hoger kunt opklimmen in zo’n bedrijf. Ok ja, misschien kan je op het bureau belanden op termijn en nieuwe poetsdames opleiden. Maar zo hebben ze per persoon toch niet zo heel veel mensen nodig.

Ik heb dan maar heel eerlijk geantwoord op die vraag. Namelijk dat ik op gebied van mijn job niet zo ambitieus ben. Dat ik mijn werk wel goed wil doen, maar niet per sé wil opklimmen. Dat ik kies voor een gezin en werk om te leven in plaats van andersom.

Geen idee of dit het antwoord was wat ze wilden horen en of dit wel het meest verstandige antwoord was. Maar ondertussen heb ik wel gehoord dat ik binnenkort nog eens mag langskomen en dat ook mijn proef in orde was. Dus het ziet er wel naar uit dat ik er in augustus stilletjes aan mag beginnen.

Wat zouden jullie antwoorden op die vraag?

6 thoughts on “1079 Tita en ambitie

  1. Ik krijg ook altijd een vraag van die strekking omdat ik leidinggevende ben geweest en nu ‘wat lager zak’. Dat begrijpen mensen niet altijd blijkbaar. Dus ik antwoord ook ongeveer hetzelfde: dat het voor mij belangrijker is om mijn werk zo goed en zo graag mogelijk te doen dan het feit of ik nu mensen onder mij heb of niet. Wel een strenge selectie daar voor die job, ik sprong gewoon binnen bij een interimkantoor en na een kwartier stapte ik buiten met een eerste ‘klant’ op zak.

  2. Ik denk dat ik zou antwoorden, dat we geen glazen bol hebben, en dat dit momenteel de job is dat ik wil doen en daar dan ook voluit zou voor gaan. Anyway, Good luck ! Wij duimen alvast!

  3. Ik zou er op geantwoord hebben dat je jezelf over 10 jaar samenwonend/getrouwd ziet en daarom stabiliteit zoekt in het leven,en je niet zomaar van de ene job naar de andere ‘hopt’ (dus dat ze aan jouw een trouwe hardwerkend personeelslid hebben die het echt meent in de functie).

  4. Ik vind dat ook altijd een moeilijke vraag om op te antwoorden. Ik wil ook werken om te leven, en niet omgekeerd… Meestal antwoord ik dus een beetje in de richting van wat zij willen horen… Bij mijn huidige job ben ik eerlijk geweest en gezegd dat ik over 5 à 10 jaar naar het buitenland wilde. Of anders opklimmen in mijn huidige functie.
    Mijn zus heeft ook een tijdje als dienstenchequepoetser gewerkt, en dat was volgens mij ook niet zoveel moeite om er binnen te raken. Ik wens je alleszins nog veel succes!

  5. Goh, dat hangt af van waar je voor solliciteert he. In jouw geval lijkt dit mij inderdaad het beste antwoord, omdat het – zoals je ook al zegt – hoe dan ook geen job is die veel doorgroeimogelijkheden heeft. Misschien nog toevoegen dat je een job zoekt die makkelijk combineerbaar is met een gezin, die stabiliteit geeft…
    Mijn ideale antwoord zou zijn dat ik binnen 10 jaar de mix gevonden heb tussen monumentenzorg, lesgeven en talen. Al heb ik het nog nooit effectief zo verwoord, aangezien ik tot nu toe altijd appliceerde voor jobs die een of twee van die puntjes combineerden, maar nooit alledrie. Niet erg, dan haal ik er uit wat voor de job van toepassing is en focus daarop 🙂
    Alleszins nog veel succes, ik duim dat je de job binnenhaalt!

  6. Als ik het juist begrijp heb je dus wss een nieuwe job? Proficiat in ieder geval!

    Zelf kijk ik echt niet zover vooruit, zou het ook een moeilijke vraag vinden.

Geef een reactie

