1085 Tita en klusjes

Om de één of andere reden lukt het me altijd beter om dingen gedaan te krijgen wanneer mijn ouders op reis zijn en mijn moeder niet in de buurt is om achter mijn veren te zitten.

Zo ook dit jaar. Ik werkte klusjes af die al lang op mijn lijstje stonden. Ik vond weer eens de moed om Pinterest nog eens grondig op te ruimen (still in progress en de laatste week lag het stil doordat Lief hier was). En ik hield zelfs een week lang een opruimrondje. Dat weer stilviel omdat Lief er was maar ik ben vastbesloten om het vanaf maandag weer op te pikken want het had effect.

Ondertussen maakte ik samen met Lief een agenda aan. ’t Is te zeggen: ik had er al één. Maar Lief maakte nu ook eentje aan en die hebben we voor elkaar zichtbaar gemaakt. Lief kennende gaat die dat heel zorgvuldig invullen. Ikzelf ben daar dus eerder een chaoot in, maar ik ga toch proberen mijn best te doen. Gewoon al omdat zo’n overzicht toch wel gemakkelijk is. En ook omdat het anders natuurlijk ook geen zin heeft om onze agenda’s te delen.

En ik deed weer een poging om een to do-lijst te maken en een planning. Maar ik heb duidelijk nog niet het beste systeem hiervoor gevonden. En vooral: ik moet dat echt elke dag bekijken of ik vergeet dingen. Zo vergat ik deze week verschillende keren brood uit de diepvries te halen, rode bonen te kopen en gehakt uit de diepvries te halen voor mijn chili con carne. ’t Is uiteindelijk last minute nog allemaal in orde gekomen omdat ik tijd had. Maar als je gehaast bent of er een kind aan je been hangt, komt dat niet goed.

Hoe maken jullie een to do-lijst en plannen jullie dat? Ik probeer regelmatig mijn hoofd leeg te schrijven à la Getting Things Done van David Allen. En ik probeer echt constant de dingen die in mij opkomen te noteren. Maar er glipt toch nog heel veel tussen de mazen van het net. En dan moet ik ook nog onderscheid maken tussen dringende dingen en belangrijke dingen, juist inschatten hoe lang ik met iets bezig ga zijn, mijn dagen vooral niet te strak vol plannen,… Een kleurensysteem zou waarschijnlijk handig zijn. En ik zou het handig vinden om dat in Evernote te maken, maar ik heb geen idee hoe daar aante beginnen. Dus tips zijn altijd welkom.

12 thoughts on “1085 Tita en klusjes

  1. Ik koop vlees bij de groothandel, dat in porties in de diepvries zit. S avonds haal ik vlees uit voor het aantal personen die s anderendaags “gevoed” moeten worden. Ik bedenk dan hoe ik het zal bereiden en doe dan meestal de dag zelf of s anderendaags boodschappen. Ik kijk ondertussen ook al wat de we dag ernaar gaan eten. Zo breng ik groenten mee voor twee keer. Ik moet minstens om de twee dagen naar de winkel omdat we alles vers eten en verse groenten veel plaats innemen in de koelkast. Fruit staat niet in de koelkast alleen aangesneden fruit zoals meloen en zo.

  2. Ik zou een complete chaoot zijn zonder mijn agenda. Daar staan al mijn afspraken in, maar bv ook een maandelijkse herinnering dat ik de fitness moet betalen, een drie maandelijkse herinnering dat ik naar de kapper moet bellen voor een afspraak. Dat soort zaken.

    Op mijn ijskast heb ik een schrijfbordje hangen waar ik to do’s op kan schrijven. Maar over ’t algemeen ben ik ook niet zo’n gestructureerde op dat vlak.

    Ik weet niet of je een smartphone hebt, maar je hebt ook wel veel goede lijstjes apps 🙂

  3. Wunderlist is een makkelijke, basic app voor lijstjes, maar ik zweer nog altijd bij de papieren versie. Bullet journal is het eerste wat voor mij echt werkt.

  4. Ik heb een agenda met talloze lijstjes. Wat huishouden en boodschappen betreft. Weekmenu met overzichtelijke boodschappenlijst. Huishouden, boring maar het helpt. Elke avond ruim je alles op en ja alles zodat het routine wordt en ’s morgens een to do lijstje dat je stap voor stap afwerkt en doorstreept. Simpel maar werkzaam 😉. En jouw grootste kracht naar jou mama toe is niks doen, bij mij was het andersom omdat mijn moeder jouw truc toepaste op papa en ik dat verschrikkelijk vond :-), maar ik begrijp nu dat ze te zwak was om op te boksen tegen ons op alle niveau’s

  5. Ik heb bullet journal leren kennen via Nina, amai dat is al een hele verbetering. (zoek maar eens op internet, er is een site en vooral een filmpje van!) Ik maak nu een overzicht van de taakjes per maand en daarna per week, maar minder per dag (tenzij er dingen zijn die echt NU VANDAAG DIRECT moeten gebeuren), dat legt minder druk en als ik dan tijd heb, kijk ik op mijn weeklijstje wat er moet gebeuren en dan doe ik dat.
    Mijn weekmenu doe ik nog altijd apart, ik schrijf dan ook op wat er elke avond voor de menu van de volgende dag moet gebeuren/uit de diepvries moet worden gehaald en ja dat loopt soms nog eens mis maar minder dan vroeger omdat ik hem op de frigo plak 🙂

  6. Ik heb dat filmpje ondertussen bekeken en het ziet er inderdaad goed uit. Ik probeer er een beetje mijn eigen versie van te maken in Evernote. Maar waar ik moeite mee heb is bepalen wanneer ik welke taken moet doen. Ik heb bijvoorbeeld grotere dingen die ik eens wil doen (opruimprojecten bijvoorbeeld), die niet tegen een bepaalde tijd moeten gedaan worden. Maar wanneer plan ik die dan in of aan welke geef ik prioriteit? En dan heb ik eigenlijk ook nog eens de neiging om mijn dag te vol te plannen en moeite om dringende en belangrijke dingen te onderscheiden. Ik ben dan ook lang bezig om telkens mijn volgende dag te plannen. En eigenlijk is het net de bedoeling dat ik er tijd mee bespaar.

    • Misschien moet je dan in het begin gewoon niet te veel erover piekeren en beslissen dat je een vast aantal dingen gaat plannen en even niet al te veel rekening houden met prioriteit? Je zult snel genoeg merken waarvan je dan vindt dat het eigenlijk toch eens echt moet gaan gebeuren en dan plan je het alsnog in … Zo doe ik dat op mijn werk. Ik heb mijn inbox, een mapje ‘afhandelen’ en een mapje ‘ooit te doen’. Die inbox is alles wat ad hoc moet gebeuren, afhandelen alles wat niet te lang meer mag blijven liggen maar niet persé vandaag hoeft afgerond te raken en die ‘ooit te doen’ … is een vuilnisbak :D. Toch heb ik dan weer een reminder in mijn agenda staan om daar om de veertien dagen eens door te gaan, gewoon om te zien of er misschien iets dringend is geworden. Oh, en wat ik ook geweldig handig vind om aan dingen te denken, is er reminders opzetten in outlook. Je kunt daar taakjes toewijzen etc en dan zeggen wanneer dat ding je eraan moet herinneren. Dit is wel iets at prima werkt op kantoor voor mij, maar thuis heb ik het nog niet ingevoerd.

  7. Mijn agenda’s zijn ook erg tot in de puntjes ingevuld via Google Calender, en gesynchroniseerd op de gsm, zodat ik daar meldingen op krijg wanneer ik dingen moet doen. Je kan ook ‘Google Now’ activeren op je gsm, en door lang te drukken op je menuknop zou je dan direct in ‘Now’ komen waar je je overzicht kan zien van dingen die in je agenda staan, en tot zelf (als je je gps op zet en) als je de adresgegevens ingevuld hebt verwittigd die je op tijd om te vertrekken want ie berekent de tijd dat je onderweg bent. Je kan trouwens ook in kalender ‘tasks’ ingeven hoor. En apart herinneringen in ‘Now’ ook. Maar daarvoor gebruik ik GoogleKeep.

  8. Ik weet dat je in Calendar ook taken kan ingeven, maar ik vind dat daar precies minder handig in. Eerst en vooral vind ik niet dat Lief al die taken moet zien op dit moment. Hij heeft daar niets aan zo lang we niet samenwonen. En in Evernote vind ik het momenteel overzichtelijker.

  9. Pingback: 1097 Tita en de plan-vorderingen | titatastisch

Geef een reactie

