1105 Tita en een quote

Deze week kwam ik deze quote tegen.

Eentje die vorige week weer eens van toepassing was. Ik vertelde mijn tante dat ik waarschijnlijk werk had: poetsen met dienstencheques. Een keuze die ik eigenlijk heel bewust gemaakt heb omdat ik geen zin meer had in de slechte uren die ik in de verkoop had. Haar reactie: “Ja, daar kan je mee beginnen tot je iets anders vindt.”

Op dit moment is dit echt wat ik wil doen en ben ik niet van plan om iets anders te zoeken. Niet dat poetsen mijn droomjob is, maar dat was verkoop ook niet. Maar deze job geeft mij mogelijkheden die voor mij belangrijk zijn: ik zal als ik voltijds werk meer verdienen dan ik verdiende in de verkoop, ik heb veel betere uren (op tijd gedaan en geen weekendwerk), ik mag zelf een beetje mee beslissen waar ik ga poetsen en op termijn is het ook gemakkelijker om eventueel minder uren te werken.

Ik vertelde mijn tante dat ik toch wel blij was met die goede uren. En toen stak ze een hele preek af. Dat zij vroeger ging werken met de nacht, nog cursussen volgde en nog ging babysitten op mijn nicht en neef. We spreken dan over 30 jaar geleden. Toen ik zei dat die slechte werkuren in de verkoop invloed hadden op mijn sociaal leven, vond ze dat onzin. Als zij een feestje had kon ze altijd wisselen met collega’s, hoor. Ik had echt geen zin om uit te leggen dat ik nu eenmaal andere keuzes maak.

Ik zeg “nee” tegen slechte uren en kies voor mijn toekomstig gezin. Ik heb niet de ambitie om carrière te maken. En toch heb ik het gevoel dat ik mij daarvoor moet verontschuldigen.

 

8 thoughts on “1105 Tita en een quote

  1. Jouw keuze is hier het enige wat telt. Jij wil er voor gaan. Het zijn goeie argumenten goeie uren, bla bla. . Maar het is werk, en je verdient er goed uwen boterham mee. Na dat ik tot mijn 46 ste weekendwerk gedaan heb, ook werken op zondag heb ik de knop omgedraaid van winkelmadam naar poetsvrouw en ik heb daar nooit geen spijt van gehad. Ik was blij dat mijn centjes er elke maand lagen en ik niet meer de risico’s had van een zelfstandige. Ik duim alvast voor jou!

  2. Iedereen kiest zelf welke job ze willen doen en daar hebben anderen geen commentaar op te hebben. Ik snap goed dat je graag goede uren wilt want idd, shiften en weekendwerk enzo hebben nu eenmaal wel een negatieve invloed op het sociaal leven. Idd je volle recht om zelf te kiezen wat je doet van werk! 🙂

    En ik kan heel goed in je argumenten in komen 🙂

  3. Jij wordt elke dag wakker in jouw leven, jij gaat elke dag naar jouw werk. Zo lang niemand anders dat van je overneemt, hebben ze daar ook niet veel over te oordelen.
    Ik heb het zelf ook een paar maanden gedaan omdat ik op dat moment zelf mijn uren wou kiezen en dat in die job op elk moment perfect mogelijk is. Van het werk zelf werd ik doodongelukkig, maar ik sta nog altijd achter de redenen waarom ik toen die keuze heb gemaakt. En daar draait het uiteindelijk om he?

  4. ’t Is jouw leven, dus jij moet kiezen wat voor jou het beste is. En als ik het zo lees, dan is deze job nu voor jou de beste. Bovendien: je hebt toch ook maar werk gevonden, want zo simpel was dat toch ook niet? I.p.v. dat je tante dan op zijn minst tevreden is dat je iets gevonden hebt, ook al is het haar droomjob niet…

  5. Ik sta helemaal achter je keuze hoor!!!!!! Maar het is inderdaad niet makkelijk om op te boksen tegen de vooroordelen van vooral oudere generaties die toch altijd zo hard hebben moeten werken. Dat was hun keuze – dit is jouw keuze!

Geef een reactie

