1109 Tita en holebi’s

Naar aanleiding van de gay pride in Antwerpen (en dat dat geen goed moment was om iets in Antwerpen te gaan doen) hadden Lief en ik een gesprek over holebi’s. Eigenlijk ook naar aanleiding van 2 mannen met 2 baby’s op een terras en zijn ouders die zich afvroegen of het homo’s zouden zijn en die duidelijk lieten merken dat ze vonden dat homo’s geen kinderen moesten adopteren.

Ikzelf heb totaal geen probleem met holebi’s. Ik vind ook dat ze kinderen mogen krijgen. Lesbiennes via adoptie en spermadonatie. Homo’s via adoptie. Ik ga er van uit dat als je adopteert, je eerst gescreend wordt: psychologisch, financieel,… En er zijn hetero-koppels die per ongeluk zwanger worden (of zelfs bewust) en totaal niet voor hun kinderen kunnen zorgen. Dus ik ga er van uit dat kindjes die door holebi’s worden opgevoed eigenlijk een even goede opvoeding krijgen omdat de ouders gescreend zijn. En ja, er kan uiteraard toch altijd iets mis gaan. Maar dat kan bij hetero’s ook. Ik ben wel geen voorstander van draagmoederschap. Niet omdat ik het niet vind kunnen, maar omdat ik denk dat het psychologisch en emotioneel te zwaar kan zijn. En ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat zo’n draagmoeder toch te veel van dat kindje gaat houden en het emotioneel niet aankan om het af te staan.

Moest mijn eigen kind ooit komen zeggen dat hij/zij homo of hetero of biseksueel is, dan zou ik dat aanvaarden. Ik zou waarschijnlijk wel eerst verdriet hebben omdat ik oorspronkelijk wel andere dromen heb voor mijn kind: ja, het traditionele man-vrouw-kind. En omdat voorlopig holebi’s het toch nog op sommige gebieden moeilijker hebben. Maar ik zou mijn kind steunen en ook de partner zou welkom zijn. En moest er een kinderwens zijn, dan zou ik hen daar ook in steunen.

Omdat Lief wat conservatiever is dan ik op veel gebieden, wou ik toch wel eens weten hoe hij er over dacht. Ik zou het namelijk heel moeilijk vinden dat hij ons kind in zo’n situatie niet zou willen steunen. Maar hoewel hij met bepaalde dingen wel meer moeite heeft (het kinderen krijgen), vindt hij ook dat hij zijn kind moet steunen.

Eigenlijk is het heel fijn dat we over dingen verschillend kunnen denken, maar elkaar ook wel tegemoet kunnen komen.

5 thoughts on “1109 Tita en holebi’s

  1. Bij ons in de familie wordt er helemaal niet raar opgekeken op homoseksualiteit. Maar er zitten ook wel een aantal homo’s in de familie. Ik ben daar dus mee opgegroeid met het idee dat mannen ook van mannen kunnen houden en vrouwen ook van vrouwen kunnen houden. En mijn grootouders hebben er ook nooit een probleem van gemaakt dat een aantal van hun kleindkinderen homoseksueel zijn.

  2. Bij mijn grootouders zou ik niet binnen gemogen hebben met een vriendin ipv een vriend; die zijn zo vreselijk conservatief. Maar zelfs in mijn vriendenkring komt het voor… Stiekem hoop ik dat zo’n homohaters zelf een kind gaan hebben dat op hetzelfde geslacht valt, zodat ze er wel mee moeten léren omgaan en hun mening bijschaven.

Geef een reactie

