1114 Tita en traditionele rollenpatronen

Hmm, dit wordt een klaagpost, vrees ik.

Ik heb Lief al vrij snel duidelijk gemaakt dat ik geen traditionele rollenpatronen wil à la ik doe de was en plas en hij zet de vuilbakken buiten. Ik vind dat als je met 2 voltijds gaat werken, je evenveel in het huishouden moet doen. Gelukkig zie ik ook wel dat hij initiatief neemt: hij ruimt bij mij thuis (of bij zijn ouders) spontaan mee de tafel af en van die dingen. En hij heeft een hekel aan rommel dus hij is in staat om die achter mijn gat te beginnen opruimen. Wat ik overigens ook niet wil. Hij gaat overigens volledig akkoord met mij. Maar we zijn wel overeen gekomen dat hij later waarschijnlijk de administratie zal doen omdat hij daar het sterkst in is en dat ik het huishouden zelf zal organiseren. Want ja, ondanks mijn problemen met plannen en zo blijk ik daar toch sterker in te zijn dan hem. Ik ben degene die aan verjaardagen (inclusief kaartjes en cadeautjes), activiteiten, afspraken,… denk.

De reden waarom ik op mijn paard zit als het over die dingen gaat? De Paps. Laat ik even de situatie schetsen. De Paps staat in het onderwijs, de Mams is gestopt met werken toen ik 2,5 was en mijn zusje geboren werd. Zij doet dus sindsdien het huishouden. Ik zeg niet dat de Paps niets doet. Hij heeft veel verbouwingen aan ons huis gedaan, klust regelmatig, onderhoudt zijn eigen werkplaatsen (hij is nogal creatief), werkt in de tuin,… Maar in het huishouden doet hij echt niks hoewel hij het wel allemaal kan.

Om een paar voorbeelden te geven:
* Als ik na mijn ontbijt de vaatwasmachine moet uitladen en hij heeft dan gedaan met ontbijten, dan laat hij gewoon de ontbijttafel staan. Zodat ik die nog moet opruimen. Ondanks dat de huisregel is dat diegene die als laatste ontbijt (in dat geval hij dus) de tafel afruimt.

* Als hij ’s middags honger heeft en de Mams is niet thuis dan komt hij mij roepen zodat ik voor hem de tafel kom dekken.

* Als hij aan tafel iets mist (een lepeltje voor zijn yoghurtje of zo) verwacht hij dat ik stop met eten om dat te gaan pakken. Terwijl hij zelf op dat moment niet eens kan verder eten en dus daar op zit te wachten.

* Als we buiten eten en er stonden bijvoorbeeld al 2 stoelen aan de tafel terwijl we met 3 zijn, dan durft hij gewoon de stoel van een ander wegnemen en daarop gaan zitten zodat die ander zelf een stoel moet gaan halen.

* Toen we vroeger met het hele gezin van vakantie terug kwamen, laadde hij de auto uit en daarna ging hij zitten piano spelen terwijl mijn moeder, mijn zussen en ik alle valiezen uitlaadden, valiezen uitwasten, schoenen poetsten,… De Mams verdedigde hem altijd door te zeggen dat hij wel de hele dag had moeten autorijden, maar zij zat ook de hele rit naast hem de route te volgen op de kaart en alert te zijn.

* Deze week voelde de Mams zich niet lekker na het avondeten. Normaal ruim ik de tafel af, maar ik was er niet. Dus heeft zij die ook even niet afgeruimd en is ze even in haar bed gekropen. Je moet niet denken dat de Paps dan de tafel afruimt.

* En een laatste ergernis (hoewel er vele meer zijn, maar daar ga ik over zwijgen). Als de Paps tussendoor een yoghurtje eet dan laat hij het potje met het papiertje en het lepeltje op het aanrecht liggen bovenop de vaatwasmachine. En dan moeten ik of de Mams (en eerder de Mams, want ik vertik het) dat achter zijn gat opruimen. Overigens zet hij alles wat hij in de afwas wil zetten gewoon op het aanrecht, nooit in de vaatwas. Dat moet iemand voor hem doen.

 

Jullie begrijpen nu vast wel dat ik niet zo’n man wil. En echt, ik kus mijn pollekes omdat ik nu al merk dat Lief niet zo is.

12 thoughts on “1114 Tita en traditionele rollenpatronen

  1. Maar enfin zeg, wat vreselijk! Het strafste vind ik dat jij naar beneden moet komen om voor meneer de tafel te dekken. Ok, het is normaal dat je meehelpt in het huishouden, maar dat is nog iets anders dan meneer op zijn wenken te bedienen. Ochere je mama! Fijn dat je lief het anders ziet!

  2. OMG bestaat dit nog,…die heeft ook een hoge dunk van zichzelf,…dit is er toch over,…..ik begrijp dat niet, dat jouw mama het huishouden doet omdat hij gaat werken, daar ben ik het met eens maar hij moet niet bediend worden hé, er zijn grenzen!!

    • Dat bedienen laat hij mij vooral doen. Mijn ma lapt hij dat niet zo eigenlijk. Maar dan nog doet zij wel veel meer in het huishouden. Het strafste van al is dat hij nu een jaar loopbaanonderbreking gaat nemen waarschijnlijk, maar ik denk niet dat hij meer in het huishouden zal doen. Terwijl de Mams geen loopbaanonderbreking kan nemen van haar huishouden, hè.

    • Anders is het klinkende ambras. En hij vindt mij lui. Het is gemakkelijker om het gewoon te doen, dan om er elke keer ruzie over te maken. Dat kost gewoon minder energie.

  3. Dat van die tafel dekken vind ik er ook wel wat over 🙂 Ik heb er eentje in huis die iets te veel op zijn vader lijkt naar mijn zin; die durft ook al eens aan mij vragen om iets voor hem te halen terwijl zijn benen even goed werken als die van mij. Woest kan ik daar van worden! 🙂

  4. Ik ook. Blij dat Lief zo niet is. Vorige week begonnen zelfs Lief en mijn moeder mij te helpen met afruimen. En mijn pa bleef gewoon zitten. Hij heeft enkel toen alles van tafel was toch maar het tafelkleed uitgeschud en opgevouwen en op zijn plaats gelegd.

  5. Amai, blij dat mijn vader vroeger en mijn lief nu zo’n stoten niet uithalen. Al zou ik het ook niet accepteren, denk ik. Ik snap wel dat het meer energie kost om ruzie te maken dan om het gewoon te doen, maar als hij door er te blijven tegen ingaan, misschien ooit leert, dan kost het je op termijn minder energie 🙂

  6. Wablief???? Gij moet de tafel dekken voor hem????? Omg mijn haar komt hier recht overeind, gelukkig is uw lief een ‘moderne’ man zeg… Je mama zou eens in staking moeten gaan en jullie met twee hem eens een week alleen laten zitten… dan voelt hij misschien wat het is dat jullie allemaal voor hem doen en dan zal hij niet meer zeggen dat je lui bent (hoop ik!)

  7. Klinkt exact als mijn eigen vader… Maar het stopte wel eens ik een tijdje het huis uit was, ik denk dat ik toen pas door hem voor ‘vol’ werd aanzien (mijn moeder werd wel lustig verder gecommandeerd hoor). Ondertussen is hij overleden, en lijkt het zo futiel dat ik me dáár druk om maakte. Een mens is zoals hij is vrees ik, je kunt alleen maar hopen dat je toekomstige niet alleen voor nu zijn best doet hé 😀

Geef een reactie

