1130 Tita en foto’s trekken

Ik ben altijd al wel geboeid geweest door fotografie en daardoor ook stiekem wel een beetje jaloers op mensen die mooie foto’s kunnen maken. Ik vrees dat ik er zelf niet zo goed in ben. Gelukkig kan Lief dat dan weer wel goed en heeft hij een goed toestel. Maar dat weegt zwaar en dat zeul je niet constant met je mee.

De voorbije jaren nam ik op vakantie altijd een klein fototoestelletje mee dat ik ooit kocht in de Aldi. Eerlijk gezegd vind ik de kwaliteit van de foto’s niet zo geweldig. Maar ik ken niets van fototoestellen en om me dan zo’n duur exemplaar aan te schaffen vond ik er wat over.

Vorig jaar nam ik ook mijn tablet mee en trok ik ook daar wat foto’s mee. Maar fotograferen met een tablet vind ik nogal opzichtig, à la de Japanners. En ik moest een heleboel prutsen voor ik een foto kon maken. Dat ik er panoramafoto’s mee kon maken vond ik wel een pluspunt.

Ook vorig jaar had ik al een smartphone. Ook daar trok ik op vakantie foto’s mee. Eerder ter aanvulling van mijn andere foto’s die ik trok. Want de mogelijkheden qua inzoomen waren toch wat beperkter.

De rest van het jaar trok ik eigenlijk zelden foto’s. Af en toe eens eentje met de smartphone voor op Instagram, maar zelfs dan nog niet vaak. Ik vond de kwaliteit meestal tegenslaan.

En toen werden Lief en ik een koppel en was hij aan het zeggen dat hij eigenlijk te weinig foto’s van zijn dochtertje maakt. Wat natuurlijk heel jammer is want zo gaan toch heel wat herinneringen verloren.

Sindsdien haal ik dus regelmatig mijn smartphone boven. Zowel op uitstapjes als gewoon thuis. En ik klik er op los. Er zitten heel wat missers tussen. O.a. ook omdat een 4-jarige niet echt stil zit. Maar doordat ik zoveel foto’s maak, zitten er toch ook altijd een deel foto’s tussen die wel de moeite zijn. En zo hebben we dus ondertussen foto’s van uitstapjes aan het Boudewijnseapark of de kinderboerderij maar ook van het moment waarop ze een paardebloem uitblaast.

Eigenlijk is het dus echt zo: het beste fototoestel om foto’s mee te maken is datgene dat je bij je hebt.

7 thoughts on “1130 Tita en foto’s trekken

  1. Leutig 🙂 En ik heb me voorgenomen als mijn foon het ooit laat afweten dat ik er eentje neem met heel veel megapixels want ik loop zowat de hele dag door te “fotograferen” (lees: prutsen ;)). En dan is het héél jammer als je een mooi kiekje hebt dat je dat ding niet groter dan 10/10cm krijgt zonder kwaliteitsverlies :p

  2. Zo denk ik er ook over. Ik kocht vijf jaar geleden een spiegelreflex en sleur die enkel mee op vakantie, omdat ik er omwille van de grote lens veel betere foto’s mee kan maken dan met smartphone of zo’n klein kodakje. Maar ik merk dat dat sleuren toch meer en meer begint tegen te steken; als we een weekend weggaan durf ik de spiegelreflex zelfs gewoon thuis laten en alles met mijn smartphone te fotograferen… die foto’s worden bovendien meteen op dropbox gezwierd (als ik op wifi zit) zodat ik direct een backup heb. Misschien moet ik eens een kleiner kodakje kopen (want smartphone heeft z’n beperkingen zoals inzoomen en de kleuren staan me soms ook niet aan) voor op vakantie.

Geef een reactie

