1135 Tita en tweedehandsvondsten

Zo’n 2-tal weken geleden heb ik serieus mijn hartje opgehaald door te shoppen. 2dehands. Een hele week lang. Zalig!

Deze stapel kocht ik op 1 week tijd voor 63,   euro in totaal. Maar als ik alles nieuw had gekocht op de moment waarop het net uitkwam, had ik waarschijnlijk meer dan 500 euro uitgegeven. Serieuze winst dus.

20150831_100312

 

Op maandag belandde ik toevallig in de kringwinkel van Deurne. Daar vond ik “Het verslag van Brodeck” van Philippe Claudel. Ik las ergens het voorbije half jaar zijn “Het kleine meisje van meneer Linh” en was daar erg van onder de indruk. En van dit boek sprak de eerste bladzijde mij ook al onmiddellijk aan (soms lees ik de eerste bladzijde van een boek om te zien of ik van de schrijfstijl hou of of die bladzijde mij al nieuwsgierig maakt). Dankzij Lief die een studentenkaart heeft, kocht ik het boek zelfs voor 2,98 euro i.p.v. 3,25 euro. En dat doet mij er aan denken dat we de rest van de week zijn kaart zijn vergeten te gebruiken. Verdorie, we hadden voor nog minder geld kunnen shoppen.

20150831_101751

Op dinsdag bracht ik zelf boeken naar de kringwinkel maar ik stapte er ook met dit allemaal buiten.

20150831_102129

Allereerst kocht ik 3 gezelschapsspellen. “Muizenval” (€ 3,50) vond ik er heel leuk uitzien. Het spel is vanaf 5 jaar en aangezien ik volgend jaar met een 5-jarige in huis zit, vond ik dit een leuke aanwinst. Ik vond ook het “Maan-roos-vis-letterkwartet” (€ 1,50) voor kinderen die net beginnen te leren lezen. Ook het 1e leerjaar is niet meer zo heel ver weg. “Woordmix” (€ 1,75) is dan weer een spel waar ik zelf denk nog heel wat plezier aan te beleven. Niet dat Lief en ik zo’n spelletjesspelers zijn maar af en toe vinden we het wel eens leuk.

20150831_102222

Verder kocht ik nog een stapeltje boeken voor mezelf. “Het kleine meisje van meneer Linh” van Philippe Claudel (€ 1) las ik enkele maanden geleden dus al. Ik was heel blij dit juweeltje te kunnn vinden. Het boekje ziet er ook echt nog heel mooi uit. “Pijn” van Beau Van Erven Dorens (€ 3) had ik al wel eens zien passeren online, maar ik ken het niet echt. “Een verre liefde” van Beatriz Williams (e 1,50) lijkt mij een leuk chicklit-achtig verhaal. Normaal koop ik dat niet snel, maar hier had ik toch eens zin in. En “Vergeef ons” van A. M. Homes (€ 3) sprak me gewoon erg aan. Leesplezier verzekerd dus!

20150831_102257

En dan gingen er nog wat kinderboeken mee naar huis. Allereerst “Sinterklaas op drift” van André Kuipers en illustrator Sebastiaan Van Doninck (€ 0,50). Een boek over Sinterklaas leek me wel leuk voor de dochter van Lief om binnenkort uit voor te lezen in de aanloop naar de komst van de Sint. Bovendien heb ik al een paar boekjes met tekeningen van Sebastiaan Van Doninck. Ik vind zijn tekenstijl echt leuk. Thuis ontdekte ik wel dat het boekje nogal gericht is op Nederlandse kinderen (de Sint is op reis naar Nederland en er moeten nog Sinterklaasavondgedichten worden geschreven), maar het blijft toch een leuk boekje. Ik kocht ook “Ik zie het aan je ogen” van Guy Daniëls (€ 0,50) over een kikker die heel boos wordt en propeert om zijn woede te beheersen.

20150831_102330

En ten slotte kocht ik er ook nog deze boeken. Twee “Vos en Haas”-boeken van Sylvia Vanden Heede (€ 1,50 en € 1,20). Dit zijn boeken die populair zijn bij kinderen die nog niet lang kunnen lezen. Ik kocht ze om dezelfde reden als het letterkwartet. Ze zien er trouwens nog heel goed uit. “Waar is Wally?” van Martin Handford (€ 1,20) kocht ik eigenlijk omdat ik het zelf leuk vind, maar ooit komt het ook nog wel van pas voor de dochter van Lief of misschien een eigen kind.

20150831_102351

Op zaterdag was er een boekenmarkt in mijn hometown georganiseerd door de plaatselijke bibliotheek. Er stonden ook kraampjes van privé-personen, winkels en organisaties.

Ik kocht deze twee boeken bij een organisatie ten voordele van downsyndroom. “De laatste nacht in Twister River” van John Irving (€ 2) stond al langer op mijn to read-lijst en “De Quincunx” van Charles Palliser was ik de laatste tijd al wel vaker tegen gekomen online. Ik ben er benieuwd naar.

20150831_102425

Ik kocht ook nog 3 kinderboeken. Ja, ik heb daar een zwak voor. “Superbeestje is al onderweg” van Guido Van Genechten (€ 3) had ik al vaker zien liggen. Guido Van Genechten heeft trouwens een goede naam in de kinderboekenwereld. Hij schrijft echt leuke verhaaltjes. De verhalen van “De kleine Ijsbeer” zijn ook heel bekend. Ik ben echt heel blij met “De kleine Ijsbeer en de grote onderzeeboot” van Hans de Beer (€ 3). “Eekhoorn is een held” van Fiona Rempt & Noëlle Smit (€ 3) zag er gewoon heel leuk uit.

20150831_102557

Toen was het nog lang niet gedaan met shoppen. Lief en ik besloten ’s middags nog maar eens naar de kringwinkel in mijn hometown te gaan. Ja, die waar ik dinsdag al geweest was. Ik vond er nog dit.

20150831_102819

Twee boeken voor volwassenen. Ik las dit jaar al 2 boeken van David Nicholls. Daarom wil ik deze “Kicken!” (€ 1,30) ook graag een kans geven. Ook al ziet het er iets meer een chicklitboek uit. En “Kalme chaos” van Sandro Veronesi (€ 1,20) klinkt jullie waarschijnlijk ook bekend in de oren. Ik heb het nog steeds niet gelezen, maar al vaak getwijfeld om het te kopen. Bij deze is dat dan toch eens gelukt.

20150831_102846

Deze 3 leuke boekjes kon ik ook niet laten liggen. 3 klassiekers: “Dikkie Dik puzzelfeest” van Jet Boeke (€ 1,50) en “Dribbel is jarig” (€ 0,50) en “Dribbel bij opa en oma” (€ 0,50) van Eric Hill.

20150831_102911

En toen gingen we met de fiets naar een tweedehandswinkel in de gemeente waar Lief woont. Normaal vinden we die winkel te duur, veel duurder dan een kringwinkel, maar nu stopt hij en doet hij uitverkoop. Dus de prijzen zijn nu wel een pak beter. De vangst:

20150831_103031

Ik kocht 2 boeken. “De eerste dag” van David Nicholls (€ 2) las ik nog niet zo lang geleden en ik heb er echt van genoten. Dimitri Verhulst wil ik al een tijdje een tweede kans geven dus nam ik “Godverdomse dagen op een godverdomse bol” mee (€ 0,50).

20150831_103103

Ik kocht er ook 4 dvd’s voor € 2 per stuk. “Alias” is een Belgische film van enkele jaren geleden die ik nog niet gezien heb. “After the promise” klonk gewoon goed qua verhaallijn. “Kruistocht in spijkerbroek” wil ik graag eens zien omdat ik nog maar een paar jaar geleden eindelijk het boek las. En “An unfinished life” sprak mij ook aan qua verhaal.

20150831_103126

Ik kocht ook 5 cd’s voor € 1 per stuk. De cd’s “Vaya Con Dios” en “Time Flies” van Vaya Con Dios, “Gorky” van Gorky met zowat de meest bekende van hun nummers er op, “Modern Classics, The greatest hits” van Paul Weller die ik eigenlijk enkel ken van zijn prachtige “You do something to me” en “Almost Bangor” van Novastar.

20150831_103209

Op zondagochtend had er een rommelmarktje plaats in de straat schuin over mijn deur. Ik verwachtte er eigenlijk niet veel van, maar we besloten toch maar een kijkje te gaan nemen. Met als vangst 4 cd’s voor € 1 per stuk: “Scarlet’s Walk”, “Under the pink” en “Boys for Pele” van Tori Amos en “Chuva em po” van Think of One.

20150831_103239

’s Middags trokken we nog naar een rommelmarkt in Antwerpen, maar onderweg botsten we nog op een rommelmarkt in een buurgemeente. We konden het niet laten om er te stoppen. De vangst:

20150831_103340

Allereerst vond ik er “De (neger)hut van Oom Tom” van Harriet Beecher Stowe (€ 2) in de versie die ik als tiener herhaaldelijk heb gelezen. Ik had hem eigenlijk al in een andere versie, maar deze kon ik uit pure nostalgie echt niet laten liggen.

20150831_103358

Tot mijn grote vreugde vond ik er voor geen geld nog wat mooie kinderboeken: “Met een leeuw valt niet te spotten!” van Matt Buckinham & Paul Bright (€ 0,50) en “De berendokter” van Gabrielle Vincent (€ 0,50).

20150831_103423

En ook “Annemiek gaat op reis met de hoed van juffrouw Jo” van Marianne Colijn met tekeningen van Jaklien Moerman (daar had ik zelfs mijn communieprentjes van vroeger) (€ 0,50) en Lezen met Pietje Postbode” van Richard Scarry (ook pure nostalgie) (€ 0,50).

20150831_103438

En uiteindelijk vond ik nog een paar leesboeken die al lang op mijn verlanglijstje stonden: de 3 delen van “1q84” van Haruki Murakami (€ 1 per stuk) en “De hand van Fatima” van Ildefonso Falcones (€ 0,50).

20150831_103457

Daarna reden we ook nog naar de rommelmarkt in Antwerpen, maar daar kocht ik niets. Wat ons duidelijk opviel was dat de kwaliteit van goederen heel wat minder is en dat daar veel opkopers stonden. Wij kopen liever van de mensen zelf. Dus in Antwerpen gaan ze ons niet zo snel weer zien.

Overigens is dit enkel mijn vangst. Lief had een geweldige cd-vangst evenwaardig aan mijn hele shoppingvangst. 🙂 Kringwinkels en rommelmarkten zijn dus een aanrader.

9 thoughts on “1135 Tita en tweedehandsvondsten

  1. Waow, er zitten echt toppertjes tussen. Ik ben ook vooral aangetrokken door kinderboeken! Ik zou die ook tweedehands kopen, want boeken zijn duur en kinderen merken nauwelijks het verschil. Ik heb voor mijn kleinkind op komst ook al een boekje gekocht, met nederlandse woordjes , geen idee of het kind in wording, daar interesse in zal hebben of niet. Veel plezier, met je sch

  2. Super. Jullie vierjarige zal vast in haar nopjes zijn met zoveel (voorlees)boeken. Zelf koop ik nog amper boeken,maar aan kinderboeken kan ik niet weerstaan.

    Speaking of rommelmarkten: volgend weekend sta ik er op eentje met een hele hoop boeken te koop. Onze rommelkamer/bureau/bib moet leeg. Mochten jullie een West-Vlaams uitje plannen…

  3. Oooo! je hebt 1q84 gevonden in aparte delen! Ik ben al keilang op zoek naar deel 2, want 1 en 3 heb ik al (eentje in NL en eentje in EN dan nog)…. maar ze geven dat enkel nog uit als één boek.
    Ik denk dat jullie een huis met een grote living, of met een extra kamer gaan nodig hebben voor jullie boeken- en muziekcollectie 😉
    Er is over enkele weken een boekenmarkt van de bib… ik zou er beter wegblijven maar…. zucht 🙂

Geef een reactie

