1144 Tita en multitasken

Ik las de voorbije dagen wat blogs bij (ik stond er zo’n 200 achter, nu nog ongeveer 40). En ik kwam meerdere posts tegen over multitasken en minimaliseren in je leven. Twee dingen die mij aanspreken.

Eigenlijk hoeft een druk leven van mij niet zo. Ja, vrienden en familie zijn belangrijk. Maar ik hoef ze niet per sé elke week te zien. Ik zit liever af en toe een avondje in de zetel of heb eens graag een vrije dag in het weekend. Of zelfs een volledig vrij weekend. Ik heb dan ook maar een paar echte vriendinnen waar ik mee afspreek. 2 zelfs maar. En dan nog zie ik hen maar een paar keer per jaar. Mijn familie zie ik meestal ook maar een paar keer per jaar. Het fijne is dat mijn Lief er ook zo over denkt. Hij heeft ook maar maximum 3 vrienden. En hij heeft een hele kleine familie.

Toch zit mijn/onze vrije tijd al snel vol. We volgen allebei muzieklessen en daar kruipen toch 2 avonden per week in. En als we ooit samen wonen gaan we op bezoek moeten gaan bij onze ouders en die zien ons liever iets vaker dan een paar keer per jaar. Bovendien houden we wel van uitstapjes, liefst culturele. En met zijn dochtertje moet je toch ook regelmatig eens iets leuks doen. En dan durf ik nog niet denken aan het moment waarop zij hobby’s zal hebben en we voor chauffeur zullen moeten spelen.

Om dezelfde reden heb ik een haat-liefde-verhouding met de sociale media. Instagram vind ik wel leuk. Gewoon af en toe eens een fotootje plaatsen en wat fotootjes kijken. Ik zit er niet dagelijks op, maar ik word er toch wel vrolijk van. Dus af en toe neem ik er eens de tijd voor. Twitter heb ik al zeker een half jaar niet bekeken. Enkele maanden geleden schreef ik nog een post over het feit dat ik mijn account zou opzeggen. Dat heb ik nog steeds niet gedaan en moet ik dringend eens doen want ik kom er echt niet meer op en heb niet het gevoel dat ik iets mis. En dan is er facebook. Dat slorpt echt te veel van mijn tijd op. En moest het niet de gemakkelijkste manier zijn om met Lief en nog een aantal fijne mensen te communiceren dan was mijn account waarschijnlijk nu al praktisch dood. Ik overweeg op dit moment niet om hem op te zeggen, maar ik ben er wel zeker van dat zodra ik samen woon met Lief ik er veel minder aanwezig zal zijn.

En dan kom ik gelijk op het multitasking-gedeelte van deze blogpost. Want die social media leiden mij af. Van de dingen die ik moet doen. Maar helaas ook van de dingen die ik wil doen. Een bliepje hier, een zoemer daar. Of gewoon mijn nieuwsgierigheid die toch nog eens wil checken of ik geen mail heb. Vaak betrap ik mezelf er op dat ik per ongeluk met iets anders bezig ben dan oorspronkelijk de bedoeling was. En wat het ergste van al is: dingen die ik niet graag doe, duren nog langer dankzij al die afleidingen. En daardoor heb ik minder tijd voor mezelf of voor leuke dingen met anderen. Wat moet dat dan wel niet zijn als ik ooit een gezin heb. Hoe doen die mama’s dat eigenlijk?

Vandaag besloot ik eens bewust te proberen door te werken aan zaken zonder de afleidingen. En het is me gelukt, hoewel ik een paar keer amper aan de verleiding weerstond. En het beste van al is dat ik vandaag een paar puntjes heb afgewerkt, die ik anders pas morgen had gedaan gekregen.

Zijn jullie bewust bezig met die dingen?

 

4 thoughts on “1144 Tita en multitasken

  1. Zeg tegenwoordig is sms’en toch al bijna hetzelfde als chatten? Aangezien sms’en toch al zo goed als gratis zijn.
    Nu ja smartphone is sowieso handiger… Ik gebruik Google Talk om te communiceren met het lief (en zijn vrienden), WhatsApp voor mijn vrienden en mijn moeder die zit daar sinds kort ook op :p (Heb een hekel aan chatten via FB, dat komt zo opdringerig midden op het scherm van uw gsm te staan, dus die chatdinges heb ik er al lang afgegooid.)

Geef een reactie

