1146 Tita en De geld in je leven Tag

Ik ben eigenlijk vergeten waar ik hem tegen kwam, maar deze tag kwam ik een tijdje geleden tegen en leek me wel leuk om in te vullen.

 

1) Wat kocht je van je eerste geld?
Van mijn eerst zakcentje kocht ik ongetwijfeld snoepjes. Voor 1 frank kon je dan al 2 snoepjes kopen. Wij kregen tijdens vakanties 20 frank om snoepjes mee te kopen. Voor ons op dat moment een grote rijkdom. Met mijn eerste loon heb ik eigenlijk niets speciaals gekocht. Maar ik voelde me wel plots bij de volwassenenwereld horen. Een beetje een raar gevoel.

2) Kreeg je als kind zakgeld?
Ik denk dat ik zakgeld kreeg vanaf ongeveer het middelbaar. Ik kreeg geen superhoge bedragen (wij waren ook met 3 kinderen), maar ik kwam er wel altijd mee toe.

3) Leerde je als kind sparen?
Wij hadden als kind wel een spaarpot en daar werd gewoon niet aangekomen. Maar ik vind niet dat ik echt heb leren sparen als kind. Pas op het moment dat ik ging werken zijn mijn ouders daar heel erg op beginnen hameren. Nochtans vind ik het zelf wel heel belangrijk dat kinderen al vroeg leren wat de waarde is van geld. Daarom ben ik er ook voorstander van om een kind al zakgeld te geven vanaf het moment dat het naar de lagere school gaat.

4) Wat kocht je voor je eerst verdiende salaris?
Niets speciaals dus.

5) Wat zou je doen als je de loteri won?
Dan zou ik minder uren gaan werken zodat ik meer tijd heb voor mijn eigen dingen en later eventueel mijn gezin. En ik zou mezelf een degelijk huis kopen. Geen kast van een villa, maar een gezellig huis dat groot genoeg is om onze cd- en boekencollectie te stockeren, om de kinderen vrij te laten spelen,…

6) Je krijgt een extraatje van € 100. Wat doe je ermee?
Ik denk dat ik de helft voor mezelf hou om iets leuks van te kopen: een boek of wat make-upspulletjes of zo. De andere helft houd ik opzij voor de feestdagen want binnenkort begint de cadeautjesjacht weer.

7) Bespaar je bewust en zo ja waarop bespaar je wel en waarop niet?
Vroeger kocht ik heel veel tijdschriften. Die vraten echt mijn budget op. Nu ben ik daar helemaal mee gestopt. Ik koop hooguit nog eens sporadisch een los tijdschrift, maar mijn abonnementen heb ik allemaal opgezegd. Op een maand scheelt mij dat toch tussen de 50 en 100 € tegenover vroeger. Verder leef ik volgens mijn budget. Af en toe kan er wel eens een kledingstuk, een boek of cd af. Tenzij ik ga shoppen in de kringwinkel: dan kan ik meer kopen. 😉

8) Vind jij dat geld gelukkig maakt?
Van rijk zijn word je vast niet gelukkiger dan wanneer je gewoon rondkomt met je loon. Maar als je niet rondkomt is het leven toch veel moeilijker. Dus voldoende geld hebben is wel nodig om gelukkig te zijn.

9) Sparen of uitgeven?
Ik vind dat je regelmatig iets voor jezelf mag kopen, maar ik probeer toch elke maand ook wel een klein beetje te sparen.

10) Wat zou je doen als je ineens heel rijk werd?
Ik denk wel dat ik daar een beetje naar zou gaan leven. Een iets groter huis dan het huisje waar ik nu waarschijnlijk in zal belanden, wat vaker uit eten gaan of uitstapjes doen en reizen, regelmatiger nieuwe boeken of cd’s kopen,… Ik weet niet of ik voor een chique, dure auto zou gaan en ik weet ook niet of ik een tweede auto zou willen kopen als ik die niet echt nodig zou hebben. Ik denk dat ik mijn geld dan eerder in kleinere dingen zou steken.

 

Wat zouden jullie antwoorden op deze vragen? Ik ben benieuwd.

 

One thought on “1146 Tita en De geld in je leven Tag

Geef een reactie

