1158 Tita en het 5/2 dieet

Een week of 2 geleden schreef ik dat ik echt iets aan de kilo’s moet doen. Want dat ik echt eens in leukere kleren wil passen en dat de weegschaal alarmerende getallen aangeeft. En dan was ik nog niet eens bezig met mijn gezondheid. Wat, toegegeven, eigenlijk op de eerste plaats zou moeten komen.

Ineens cold turkey gaan is niks voor mij. Als het mij al lukt om daar aan te beginnen, houd ik het sowieso hooguit een paar dagen vol. Dus het moest anders. Maar hoe dan? Het suikerdieet? Weightwatchers en punten tellen? Daar ben ik te chaotisch voor.

En toen viel mijn euro dat ik een boek van de bibliotheek had liggen dat ik al heel lang wou lezen: “5:2 je leven” van Emma Cook. Het komt er eigenlijk op neer dat je dingen die je wil aanpakken (zoals letten op je voeding, maar ook minder bezig zijn met beeldschermen, sporten, alcoholgebruik, tijd in je relatie steken,…) 2 dagen per week doet. De andere dagen doe je ook niet echt zot, maar op die 2 dagen hou je je er echt aan. En die 2 dagen op een week zouden echt al verschil maken. Je mag ook zelf die dagen kiezen en ze moeten (of mogen zelfs best niet) elkaar niet opvolgen.

Dus besloot ik het er qua voeding en water drinken op te wagen. Ik kies 2 dagen in de week waarop ik cold turkey ga qua voeding en waarop ik er op let om meer water te drinken. Op die dagen eet ik een gezonder ontbijt dan anders (yoghurt met muesli en een stuk fruit vs. 2 boterhammen met choco én hagelslag (ik lust geen boter en anders blijft hagelslag niet plakken)), eet ik gezonde tussendoortjes (rijstwafels, crackers of fruit vs. koeken, snoep en chips), eet ik een boterham minder bij de lunch en neem ik een stuk fruit in de plaats, neem ik 1 portie bij het avondeten (maar eet ik wel wat de pot schaft).

Op die andere 5 dagen probeer ik er ook nog wel een beetje op te letten. Ik mijd zoveel mogelijk frisdrank, maar eigenlijk drink ik dat sowieso al niet vaak. Ik eet bij het ontbijt maar 1 boterham met choco en hagelslag (en minder dik belegd) en eet nog een stuk fruit. Ik probeer gezonde tussendoortjes te eten, maar een stuk chocolade of koek of… is wel toegestaan. Mijn lunch is hetzelfde als tijdens de 2 dagen en mijn avondeten ook.

Ik kies mijn dagen naargelang mijn activiteiten van de week. Op maandagavond doe ik vrijwilligerswerk en daar staan altijd koekjes, snoepjes,… De verleiding is er veel te groot en ik kan daar echt niet aan weerstaan. Maandag is dus geen geschikte dag. Vrijdag en zaterdag zijn al jaren de chipsdagen hier in huis. En dat eet ik te graag. Dus ook die doen niet mee. En op zondag spreek ik vaak af met Lief en dan gebeurt het wel dat er eens een ijsje wordt gegeten of dat we iets gaan drinken, dus ook die dag vind ik niet geschikt. Dinsdag, woensdag en donderdag schieten dus over. En vermits het moeilijker is om het 2 dagen na elkaar vol te houden, neem je best 2 aparte dagen. In mijn geval kies ik dus voornamelijk voor dinsdag en donderdag. Ik merk trouwens ook dat het beter voor mij is dat er iemand anders in huis is omdat ik dan minder in de verleiding kom.

Tot hier toe merk ik het nog niet aan de weegschaal, want ik ben (daar moet ik eerlijk in zijn) nog niet streng genoeg voor mezelf. Tot hier toe kwam er bijna elke dag wel al een verleiding op mijn pad. Daardoor at ik op dagen waarop ik cold turkey zou moeten gaan, toch wel iets van zoetigheid. En op de andere dagen snoepte ik te veel en dat is ook niet ok. Maar als ik mij er aan zou houden, zou het toch moeten werken. Dus vanaf nu probeer ik toch wat strenger te zijn voor mezelf.

 

5 thoughts on “1158 Tita en het 5/2 dieet

  1. Alle beetjes helpen, zolang je ze uiteraard niet overcompenseert de dag nadien, maar soit, er mee bezig zijn is al een supergrote stap! Ik duim alvast dat je er een beetje resultaat van zodat je motivatie misschien nog groter wordt, eens je wat afvalt! Veel sterkte ermee, ik duim alvast heel hard voor je!

  2. Grappig, ik heb altijd gedacht dat dat 5:2-dieet juist omgekeerd was: 5 dagen opletten, 2 dagen je “laten gaan”. Op deze manier klinkt het wel veel haalbaarder 🙂
    Al ben ik zelf wel meer een cold turkey-type; ’t is soms afzien (zoals nu met het suikervrij eten), maar mijn hoofd heeft het precies makkelijker met een algemene “niks mag” dan met “soms mag het, soms niet”.

    Alleszins al goed bezig, hopelijk lukt het je om vanaf nu op die twee dagen volledig weg te blijven van alle zoetigheid en zie je snel resultaat!

  3. hihi, ik dacht ook dat het omgekeerd was, maar je hebt zoveel verschillende diëten…
    Ik probeer te matigen, maar de vreetbuien zijn niet ver weg nu het winterdipje me (al vroeg!) te pakken heeft.
    Veel succes!

Geef een reactie

