1171 Tita en 50 books: Hoe belangrijk is de eerste zin van een boek en welke goede voorbeelden ken je?

Tijd voor een 50 books-vraag:

Hoe belangrijk is de eerste zin van een boek en welke goede voorbeelden ken je?

Eigenlijk ben ik niet zo bezig met mooie zinnen. Vroege wel. Als puber schreef ik vaak mooie zinnen uit een boek over in een schriftje. Maar nu ben ik eerder het soort lezer dat zo in een verhaal zit dat ze vergeet op mooie zinnen te letten. Soms vind ik dat wel een beetje jammer. Ik ken dus ook geen voorbeelden van mooie zinnen uit boeken.

Wel zijn er een paar dingen waar ik op let als ik een boek koop of kies in de bibliotheek:

  1. Vaak ga ik eerst en vooral voort op wat anderen van dat boek vinden. Een boek dat wordt aangeraden op de iedereenleest-facebookpagina, belandt vaak op mijn te lezen-lijst.
  2. De kaft vind ik ook belangrijk. Die zegt namelijk al veel over het boek, vind ik. Of die maakt mij nieuwsgierig.
  3. De tekst op de achterflap vertelt mij meestal meteen of het een verhaal is dat mij zou kunnen liggen of niet.
  4. De eerste pagina van het boek. Die lees ik vaak al eens. Meestal voel ik dan gelijk of het boek vlot leest en of het een schrijfstijl is die mij ligt.
  5. De structuur van het boek. Zijn het korte of lange hoofdstukken? Zijn het korte of lange alinea’s? Is er voldoende witruimte of is het doorlopende tekst? Ik heb het eerder voor kort en veel witruimte. Aan een lange, doorlopende tekst begin ik minder graag.

Na veel wikken en wegen probeer ik het dan te houden bij één boek in de boekenwinkel. Hoe kiezen jullie boeken uit?

 

One thought on “1171 Tita en 50 books: Hoe belangrijk is de eerste zin van een boek en welke goede voorbeelden ken je?

  1. Ik ga af op mijn gevoel. Ik weet niet hoe ik dat kan uitleggen maar meestal zie ik al aan de cover of het iets is of niet. Flapteksten zijn meestal zo vaag en zelfs gewoon misleidend dat ik daar niet op voort wil gaan. De meningen op goodreads laat ik meetellen als ik twijfel of ik een boek zou kopen of toch maar niet. Tot slot sla ik het boek eens open en lees ik een paar willekeurige alinea’s of een stukje in het begin. Als de schrijfstijl me niet ligt, keert het alsnog terug naar de plank 🙂
    ’t Is eigenlijk nogal een proces hé, een boek kiezen?

Geef een reactie

