1172 Tita en brillen

Al sinds mijn 8e draag ik een bril. Iets waar ik het in het begin heel moeilijk mee had. Maar alles went natuurlijk. Eigenlijk moest en moet ik die bril enkel dragen om ver te kijken. Om tv te kijken, voor in de klas vroeger, om auto te rijden,… Sinds het middelbaar droeg ik hem eigenlijk constant. Omdat het gewoon veel gemakkelijker was. Als er iemand op vakantie een buizerd zag vliegen, miste ik die namelijk altijd.

Maar ik bleef een bril eigenlijk wel lelijk vinden. En zeker omdat ik nog nooit een bril heb gehad die zijn vorm bleef behouden. Ze gingen altijd scheef staan op mijn neus. En bij een kind vind ik dat nog gaan, maar bij een volwassene vind staat dat ronduit belachelijk. Ik voelde me met die bril echt het lelijke eendje. Contactlenzen gingen door mijn hoofd spoken, maar mijn moeder vond dat veel te duur. Dus werd dat plan weer opgeborgen.

Tot een paar jaar geleden mijn oogarts met dat plan afkwam en ik besloot om door te zetten. In het begin was het best vies om die lenzen in te doen, maar algauw ging het vlot. En ik droeg constant lenzen en zwoer mijn bril af. Mijn moeder zag me na een paar weken toch nog eens met mijn bril en vroeg me om dat lelijke ding af te zetten. Ook zij was dus om.

Maar na een tijdje kreeg ik meer last van die lenzen. Vermoeide en geïrriteerde ogen. En dus ging ik mijn lenzen minder en minder dragen. Tot ik ze eigenlijk bijna nooit meer droeg. Momenteel steek ik mijn lenzen wel eens in voor een concertavondje of een daguitstap, maar verder draag ik ze eigenlijk niet. En mijn bril eigenlijk ook niet. Die zet ik enkel op als ik eens een film kijk. Lief heeft mij 2 weken geleden voor het eerst met die bril gezien, want voordien stak ik mijn lenzen in als ik samen met hem een film keek.

Maar eigenlijk is dat gedoe met lenzen en brillen ook wat mij tegenhoudt om weer met de auto te rijden. Dus ik overweeg nu serieus om binnenkort nog eens naar de oogarts te gaan en mijn ogen te laten testen. En dan wil ik een nieuw brilmontuur gaan kiezen. Liefst eentje dat wel recht staat en een beetje modern is. De bedoeling is om die dan standaard in mijn handtas te steken zodat ik hem altijd in de buurt heb. De lenzen zal ik dan voor een feestje of daguitstap nog wel dragen. Maar ik heb geen zin in te veel last hebben van mijn ogen.

4 thoughts on “1172 Tita en brillen

  1. Ik heb ook jaren een bril moeten dragen. Wat was ik gelukkig toen ik eindelijk lenzen had. *hout vasthouden* voorlopig heb ik nog geen last van die lenzen gehad. Moest dat ooit wel gebeuren, ga ik voor een operatie denk ik. Maar mij zal je niet snel weer met een bril zien! 🙂

  2. Ik moest vanaf mijn 10e een bril dragen, eerst ook zoals jij enkel voor tv, het bord in de klas… Maar na een paar jaar waren mijn ogen zo slecht dat ik hem continu moest dragen, wat ik echt niet plezant vond. Van zodra mijn ogen gestabiliseerd waren, ben ik overgestapt op lenzen, omdat ik dat veel minder ambetant vond. Maar ik droeg ze zodanig veel uren per dag, dat ik mijn ogen er mee beschadigd heb. Gelukkig omkeerbaar, maar toch… sindsdien wisselde ik dus af tussen bril en lenzen. Een paar jaar geleden heb ik mijn ogen dan uiteindelijk laten laseren, zodat ik van alle miserie vanaf ben 🙂 Nog altijd blij mee, ook al moet ik binnenkort een correctie-operatie laten doen, omdat één oog toch terug een klein beetje achteruit gegaan is. Maar bon ja, zo’n operatie is denk ik ook maar het overwegen waard als je continu een bril moet dragen; in jouw geval waar het enkel voor in de auto of de tv is, is het denk ik te duur om de moeite waard te zijn.
    Succes met het kiezen van een nieuw montuur alleszins 🙂

  3. Ik heb een jaar of tien continu lenzen gedragen maar hoe ouder je wordt, hoe moeilijker ze te verdragen zijn. Ik draag nu al twee jaar altijd mijn bril. Ik heb nog daglenzen (die veel comfortabeler bleken dan de maandlenzen die ik voordien had, ze zijn meer ‘ademend’ waardoor ze niet zo snel uitdrogen) die ik héél af en toe en eigenlijk vooral op vakantie draag. Ik kan niets zien zonder bril dus ik heb geen keuze dan altijd eentje op te zetten, maar dat went, liever zo dan niet goed zien of laseren brrrrrr.

  4. Misschien moet ik dan daglenzen eens testen. Ik heb nu maandlenzen. Maar eigenlijk is dat ook onnozel, want ik draag die maar een paar keer per maand. Met bril voel ik mij zo het lelijke eendje.

Geef een reactie

