1193 Tita en een job

Zoals jullie al konden lezen vond ik eindelijk een job. Een job die ik graag wil houden. Omdat ze nu eenmaal helemaal helemaal in mijn plaatje past wat de combinatie gezin-werk betreft. En ja, dat gezin is er nog niet. Maar hopelijk komt daar wel verandering in in 2016.

Ik werk nu als poetshulp bij mensen thuis. Afwisselend, want telkens een halve dag in een ander huis. Het ene modern, het andere ouderwets. Het ene minimalistisch, het andere vol prullaria. En telkens andere mensen.

Is poetsen mijn droomjob? Nee. Maar zonder diploma heb ik maar 2 keuzes: verkoop of poetsen. Verkoop heb ik jaren gedaan en ik heb er eerlijk gezegd een beetje mijn buik vol van. Slechte uren, je vakantie niet zelf kunnen kiezen, veel weekendwerk en dus gevolgen voor je sociale leven, flexibiliteit die verwacht wordt maar waar ook van geprofiteerd wordt, vaak interimjobs,… Ik wou het allemaal niet meer.

Ik ben niet ambitieus en wil dus geen job met status of eentje waar ik enorm veel geld mee verdien. Maar vooral: ik wil de stress niet. Ik wil niet thuis nog met mijn job bezig moeten zijn in mijn hoofd. En ik wil mijn pluskind (en eventueel toekomstig kind) af en toe van school kunnen halen of wegbrengen. Ik wil op een fatsoenlijk uur thuis zijn om vers eten te maken. Ik wil het weekend samen doorbrengen met mijn gezin (want mijn Lief studeert momenteel en zal daarna in het onderwijs belanden).

En dat heb ik allemaal met mijn nieuwe job. Ik mag kiezen om te beginnen werken tussen 8u en 9u ’s ochtends, ik mag kiezen om te stoppen tussen 17u en 18u. Maar ik mag ook kiezen om maar een half uur middagpauze te nemen in plaats van een uur en dan kan ik eigenlijk nóg een half uur vroeger stoppen. Meestal probeer ik dan ook te beginnen om 8u en dan kan ik om 16u30 al stoppen. Daardoor kan ik dus op tijd thuis zijn om eten te maken. Ik werk ook sowieso maar 36u per week waardoor ik ook 1 halve vrije dag heb in de week. Het gaat echt geweldig zijn om dan mijn boodschappen te kunnen gaan doen en de plusdochter van school te halen. En ik werk ook nooit in het weekend. Bovendien heb ik ook inspraak wat mijn werkadressen betreft. Vind ik iets te ver of kom ik ergens niet graag, dan krijg ik een ander adres dat mij beter ligt. En ik heb nu eindelijk ook een contract van onbepaalde duur.

De meeste mensen reageren heel positief op mijn nieuwe job. Ze begrijpen mijn keuze. En vooral mijn Lief steunt mij er ook enorm in. Hij denkt dat mijn goede werkuren ook hem heel wat stress zullen besparen. Maar een paar van mijn tantes hebben toch ook al laten vallen dat ik “later altijd nog een andere job kan zoeken”. Ik doe maar eventjes alsof ik dat niet gehoord heb.

5 thoughts on “1193 Tita en een job

  1. Er is niets mis met gaan poetsen, ik heb het ook vier jaar gedaan om dezelfde reden als jij. Ik werkte sinds mijn 16 de in het weekend, ook toen ik na het restaurant een winkel had. Ik had dan ook dezelfde keuze gemaakt als jij, met dezelfde redenen. En ja, de ene plek zal al leuker zijn dan de andere, maar dat heb je met alles. Ik wens je heel veel succes! Je zal je ook veel beter voelen nu je terug een job hebt. Zo kan je toekomstplannen gaan maken! Dikke duim Tita!

  2. Negeer die tantes inderdaad maar! Want zelfs al zoek je later effectief nog iets anders, dan wilt dat nog niet zeggen dat deze job op dit moment niet de beste keuze is! Bovendien: het is duidelijk dat het niet simpel was om iets te vinden, dus waarom zijn ze niet gewoon blij dat je iets hebt dat je toestaat om je leven op te bouwen en aan dat gezin te bouwen waar je van droomt?

    Poetsvrouw zou absoluut niets voor mij zijn (daarvoor doe ik het in mijn eigen huis al niet graag genoeg, laat staan op een ander), maar ik ben superblij dat die job bestaat! De onze komt “maar” 1x per maand, maar ze geeft mij (en mijn vriend natuurlijk) daardoor 4u waarin ik andere dingen kan doen: sporten, gewoon wat prullen, andere huishoudelijke zaken waardoor we in het weekend op uitstap kunnen… En echt waar, iedereen die op zo’n manier voor rust in mijn hoofd en leven kan zorgen, doet wat mij betreft fantastisch werk! Dus merci 😉

  3. 🙂 Ja, ik merk ook dat de mensen er blij mee zijn dat het hen extra tijd opbrengt. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf niet zou staan springen om een poetsvrouw in huis te halen.

Geef een reactie

