899 Tita en een reistag

Nog een tag die mijn aandacht trok en die ik leuk vond. Eentje om het af te leren.

1) Ga je het liefst naar het buitenland of blijf je liever in ons belgenlandje om vakantie te houden?

Ik maak graag daguitstapjes in eigen land, maar voor een echte vakantie trek ik toch liever weg. Het lijkt wel alsof ik dan de dingen wat beter los kan laten. Net alsof de wind alles even wegblaast. Als ik thuis blijf begin ik toch altijd wel weer wat te doen. Wat ook voldoening geeft. Maar rust is ook af en toe nodig natuurlijk.

2) Reis je het liefst met eigen wagen of liever met het vliegtuig?

Ik zou ooit wel eens heel graag met de auto op vakantie gaan. Naar Frankrijk of naar Nederland (ja, het hoeft niet altijd exotisch te zijn) of Denemarken. En logeren in B&B’s en rondtrekken. Maar vermits dat momenteel geen optie is, reis ik voorlopig vooral met het vliegtuig. En eerlijk gezegd: ik ben geen fan.

3) Hou je ook korte tussendoorvakanties buiten de grote verlofperiode?

Tot hier toe kon ik niet kiezen wanneer ik vakantie nam en viel dat altijd in de grote verlofperiode. En tot hier toe ging ik ook altijd voor een kortere periode en maar 1 keer per jaar wegens financiële redenen. Enkel de voorbije zomer ben ik 12 dagen weg geweest.

4) Waar geef je het liefst geld aan uit: aan een mooie reis of een nieuw salon?

Een reis hoeft van mij niet duur te zijn. Ik logeer graag bij mensen thuis en in B&B’s. Een hotel hoeft voor mij niet zo. Ik ga ook niet op restaurant. Dus ik bespaar zo wel wat geld dat ik dan aan een nieuw salon zou kunnen besteden. Maar dat salon moet eigenlijk ook niet duur zijn. Ik hoef geen designsalon uit de boekskes te hebben. Zolang het maar gezellig is.

5) Stel: je wint een prijs en je mag je droombestemming kiezen. Waar trek je naartoe?

Ik heb geen grote dromen qua reizen. Ik voel niet de behoefte om te gaan rondtrekken in exotische landen. Ik blijf liefst binnen Europa. Daar valt ook heel veel interessants te zien. En eigenlijk was Stockholm mijn grote droom en daar ben ik nu al 2 keer geweest. Maar misschien zou ik dan wel voor Rome kiezen want daar moet ongelooflijk veel te zien zijn.

6) All inn-vakanties of kamer met ontbijt?

Zeker geen all inn, maar ontbijt vind ik eigenlijk ook geen must. Ik logeer het liefst gewoon op een kamer bij iemand of op een appartementje. En ik vind het niet erg om onderweg een broodje of slaatje te kopen en ergens langs de weg op een bankje op te eten. Ik heb graag vrijheid: ik wil niet op de tijd moeten letten om op tijd terug te zijn voor het eten.

7) Hou je van sportieve vakanties of van luie vakanties?

Ik hou eigenlijk meer van culturele vakanties. Ik loop graag door een stad en bekijk mooie gebouwen, af en toe een tentoonstelling of een museum,… Ik heb ook een zwak voor kerken (qua gebouw niet qua religie). En ik shop graag, kijk graag naar mensen (en in een stad loopt raar volk rond, hè),… Als ze met sportieve vakanties vakanties met raften, bergbeklimmen en van die dingen bedoelen is het echt totaal mijn ding niet. Een gewone wandeling door de natuur wil ik nog wel doen, maar het moeten er niet te veel zijn. En een luilekkervakantie hou ik echt niet uit. Na een uur op het strand heb ik het daar wel gezien.

8) Ga je ook plaatselijke dingen proeven op de plaatselijke markt?

Ik ben een beetje een viesneus wat eten betreft. Dus ik sta een beetje twijfelachtig tegenover eten. Vooral als het vlees betreft want ik ben eigenlijk niet zo gek op vlees. En ik hou ook niet van gekruid eten.

9) Verkies je eerder luxe of mag het een vakantie met de rugzak zijn in goedkope hostelletjes of jeugdhostels?

Ik kan het allebei wel appreciëren, maar ik voel me beter op mijn gemak in de goedkope hostelletjes. Ik hou niet zo van dat blasé gedoe. En zoals ik al zei: ik wil vrijheid qua tijd en ruimte.

10) Naar welk land zullen ze je met geen stok naartoe krijgen?

Oorlogslanden.

11) Als je niet op vakantie gaat, hoe breng je dan je verlof door?

Daguitstapjes, afspreken met vriend(inn)en, dingen doen die ik al lang eens wou doen, een paar goede boeken lezen,…

12) Ben je te vinden voor een kampeervakantie in een tent?

Ik haat het om tenten op te zetten, om u gebukt te moeten omkleden, om geen plaats te hebben, om u een weg te moeten vinden tussen uw eigen rommel omdat er gewoon geen plek is voor orde. Ik heb 2 keer een paar dagen in een tent doorgebracht en ik vond het verschrikkelijk. En ik miste een badkamer. Gemeenschappelijke badkamers op campings is echt niet mijn ding.

13) Wil je een mobilhome voor als je op pensioen bent en veel tijd hebt om rond te trekken?

Ik ben nog lang niet aan mijn pensioen toe dus ik heb nog even om daar over na te denken. Dat is wel niet zo simpel om mee te parkeren, vrees ik. Misschien moet ik eerst een man zoeken die daar mee kan rijden. 😉

14) Als je op reis bent, blijf je dan rond het hotel hangen of meng je je liever onder de plaatselijke bevolking?

Ik trek er op uit. Ik wil vanalles zien en beleven. Op mijn achterste op een handdoek zitten onder de brandende zon is niks voor mij.

15) Voel je je altijd meer romantisch als je op reis bent?

Ik ging tot hier toe altijd alleen op reis dus dan is er weinig romantiek. Maar op vakantie heb ik telkens wel een aantal keer het gevoel dat ik die mooie dingen eigenlijk wel graag met iemand zou delen.

16) Geef de top 10 van waar je nog het liefste naartoe zou gaan?

Een echte top 10 heb ik niet en zeker niet in volgorde. Maar de volgende plaatsen wil ik nog wel eens bezoeken: Stockholm (again, ja!), Rome, Barcelona, Vilnius (hoofdstad van Litouwen),Venetië, Praag, Amsterdam, Edinburgh, Londen en Parijs. Ja, allemaal niet zo ver weg maar dat hoeft niet per sé voor mij.

17) Welke waren je mooiste reizen tot nu toe?

Je raadt het nooit! 😉 Stockholm 2 jaar geleden. En ja, die eerste keer was magischer dan de 2e. Hoewel ik er nog steeds gek op ben.

 

Alle eer voor de leuke vragen gaat naar Christa. 😉

12 thoughts on “899 Tita en een reistag

  1. Fijn om te lezen! Geen grote verrassingen voor mij, hoewel ik had gedacht dat je bij een gratis gewonnen reis toch voor Peru of zo had gekozen.

  2. Barcelona is idd een must, ben er nu 8 keer geweest mensen wat hou ik van die stad. En ehh Amsterdam? Dat kunnen we toch regelen in de kerstvakantie? Wees welkom hoor 😀

  3. Pingback: Nog maar eens een reisstokje | Yet Another Blog

  4. Ik ben ook geen vliegtuigfan! Ik ga veel liever met de trein op reis.
    Als je houdt van oude gebouwen dan is Rome inderdaad wreed de moeite! Ik ging er 12 jaar geleden op schoolreis naartoe, maar het staat op mijn lijst om ooit nog eens over te doen!
    De bestemmingen in mijn wish list zijn ook allemaal Europees. Andere continenten spreken met niet zo aan. Behalve New York, wil ik wel eens doen, maar dan meer voor het lief (die er graag naartoe wil).

  5. Pingback: Tag: 17 vragen over reizen | Baie Goed door Madrina

Plaats een reactie